ВИЩА ОСВІТА В УМОВАХ ВІЙНИ І МИРУ: СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ
Падалка О. С., Польська І. І.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-163.2025.13Ключові слова:
економіка, інновація, економічна освіта, вища освіта, підприємництво, соціально-економічний розвиток, воєнний стан, українська ідеяАнотація
Розвиток інформаційного суспільства та високотехнологічної економіки потребує масової вищої освіти, вимагає від кожної сучасної людини високого рівня освіченості та здатності до критичного мислення. У статті розглянуто та узагальнено результати вивчення (дослідження) проблем вищої освіти в умовах реформування у мирний час та воєнного стану в Україні. Проаналізовано практичний досвід організації управління, інтернаціоналізації та реалізації основних завдань діяльності закладу вищої освіти. Інтернаціоналізація освіти передбачає поширення діяльності закладів вищої освіти за кордоном, узагальнення її з міжнародними процесами реформування вищої освіти і науки, та інтегрування кращого міжнародного досвіду та практик в освітній процес, наукові дослідження і системи управління, що відіграє ключову роль у підвищенні якості вищої освіти.
Зазначено, що заклади вищої освіти повинні бути здатні ефективно реагувати на зміну потреб в освіті та професійній підготовці, адаптуватися в нових умовах освіти, яка швидко змінюється, а також засвоювати більш гнучкі форми своєї організації та функціонування. Долати виклики, загрози, впливи війни на здобувачів освіти, здійснювати наукову інноваційну діяльність в умовах воєнного стану.
Авторами розглянуто питання співпраці з науковцями провідних європейських університетів, підготовку економічно освіченого фахівця як інструменту соціально-економічного розвитку України. Змістовна освіта XXI століття повинна стимулювати розвиток усіх аспектів людського інтелектуального капіталу.
Захист і відродження України воєнного стану і повоєнного відновлення значною мірою залежить від трансформацій в освіті, що дасть можливість інституціям вищої освіти ефективно відповідати на зазначені виклики, забезпечуючи успішний організаційний розвиток і сприяти підвищенню якості вищої освіти в Україні та її конкурентоспроможності в європейському освітньому та науковому просторі.
Посилання
Адаптивні зміни політичного поля України в умовах війни : монографія / за заг. ред. О. О. Рафальського, О. М. Майбороди. Київ : ІПіЕнД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2023. 672 с.
Кремень В. Г. Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді. Київ : Педагогічна думка, 2023. 172 с.
Грищенко І. М. Професійна освіта в системі економічних досліджень : монографія. Київ : Грамота, 2014. 384 с.
Грищенко І. М. Соціально-економічний аспект вищої освіти в умовах війни і миру : монографія / за ред. І. М. Грищенка. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2025. 471 с.
Пирожков С. І. Цивілізаційна суб'єктність України – головний сенс і запорука перемоги. Освіта і суспільство. № 5. Київ : ФОП Просяннікова О. В. 24 с.
Українська освіта у полум'ї війни : монографія / Н. Ничкало, О. Овчарук, В. Гордієнко, І. Іванюк; за ред. Н. Ничкало. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2024. 208 с.
Глобальна економіка: становлення, трансформації, виклики : підручник / за загальною редакцією В. Кулішова. Прага : OKTAN PRINT, 2024. 465 с