АКТУАЛЬНІСТЬ РОЗВИТКУ М’ЯКИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ НА УРОЦІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Синиця А. О., Воєділова О. М.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-163.2025.15

Ключові слова:

м'які навички, молодший шкільний вік, розвиток особистості, освітній процес, фізична культура, школярі

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність розвитку м’яких навичок (soft skills) у дітей молодшого шкільного віку в умовах реалізації концепції Нової української школи. Акцентовано на важливості переорієнтації освітнього процесу на всебічний розвиток особистості, зокрема через фізичне виховання як ефективний інструмент формування соціально значущих компетентностей. З огляду на зростаючий суспільний запит на виховання учнів, здатних до ефективної комунікації, креативності, емоційної стабільності, критичного мислення, співпраці та саморегуляції, уроки фізичної культури розглядаються як потенційно сприятливе середовище для інтеграції м’яких навичок у навчальний процес. Аналіз теоретичних джерел та результатів анкетування вчителів фізичної культури засвідчив високий рівень усвідомлення значущості soft skills у професійному середовищі, позитивне ставлення до ідеї їх розвитку у рамках уроків фізичної культури, а також зацікавленість педагогів у впровадженні нових методик. Водночас виявлено потребу у створенні науково обґрунтованих педагогічних технологій і методичного забезпечення, що сприятиме практичній реалізації визначеного завдання.

У процесі дослідження також проаналізовано сучасні освітні тренди, що визначають зміни у змісті початкової освіти, зокрема щодо інтеграції соціально-емоційного навчання в шкільну програму. Зазначено, що фізична культура як навчальний предмет має унікальні можливості для поєднання рухової активності з розвитком міжособистісних навичок, що дозволяє формувати позитивний психологічний клімат у класі та сприяти гармонійному розвитку дитини.

У статті також наголошено на необхідності переосмислення змісту, форм і методів проведення уроків фізичної культури відповідно до сучасних вимог та цінностей освіти, орієнтованої на розвиток особистості учня. Представлені результати можуть бути використані як теоретичне підґрунтя для подальших досліджень та впровадження педагогічних інновацій у початковій ланці освіти з метою формування м’яких навичок у молодших школярів.

Посилання

Боляк А. А., Коломоєць Г. А., Ребрина А. А., Боляк Н. Л. Методика навчання фізичної культури у 1-4 класах закладів загальної середньої освіти : навчально‑методичний посібник. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2021. URL : https://surli.cc/bqpzef.

Вітченко А., Воєділова О., Лисенко Л. Особливості впровадження модельної навчальної програми з фізичної культури. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2024. Вип. 25(181). С. 16-23.

Кондур О., Михайлишин Г. Soft skills formation of future athletes and physical education teachers. URL : https://www.researchgate.net/publication/362538324.

Синиця А. Взаємозв’язок рівня розвитку м’яких навичок та фізичної підготовленості учнів. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2024. URL : https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/708.

Сіпій В. STEM‑проєктна діяльність як провідний підхід STEM‑навчання. Актуальні аспекти розвитку STEAM‑освіти : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет‑конф. Кропивницький : ДонДУВС, 2025. С. 40.

Омельченко А. Роль soft skills у формуванні освітньої траєкторії здобувачів вищої освіти. Актуальні аспекти розвитку STEAM‑освіти : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет‑конф. Кропивницький : ДонДУВС, 2024. С. 279-281.

Черпак У. А. Особливості навчання фізичній культурі учнів початкових класів : автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ : Київський університет, 2022.

Corbí M., et al. Integrative models for education and citizenship. 2024. URL : https://riubu.ubu.es

/bitstream/handle/10259/9081/Corbi-Integrative_models_Education_Citizenship_2024.pdf.

Durlak J. A. What we know and what we need to find out about universal school-based social and emotional learning programs for children and adolescents: A review of meta-analyses and directions for future research. 2022. URL : https://www.researchgate.net/publication/366301585.

Heckman J. J. Invest in early childhood development: Reduce deficits, strengthen the economy. 2020. URL : https://heckmanequation.org/resource/invest-in-early-childhood-development-reduce-deficits-strengthen-the-economy/.

Orih D., Heyeres M., Morgan R., Udah H., Tsey K. A systematic review of soft skills interventions within curricula from school to university level. Frontiers in Education. 2024. https://doi.org

/10.3389/feduc.2024.1383297.

Sindiani M., Dunsky A., Schroeder H. B. Social-emotional learning in physical education classes at elementary schools. Frontiers in Psychology. 2025. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1499240.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ