ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ ЗА КОМПЕТЕНТНІСНИМ ПІДХОДОМ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Старжець В. І., Левдер А. І.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-163.2025.16

Ключові слова:

учні, компетентності, історична компетентність, урок історії, методи навчання, навчально-методичне забезпечення, самостійна пізнавальна діяльність, Нова українська школа

Анотація

Впровадження ефективних методів навчання є ключовим фактором для забезпечення високої якості освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Особливу роль відіграють методи самостійного навчання, які активізують пізнавальну діяльність учнів, сприяють розвитку критичного мислення та самостійної освітньої діяльності.

У статті розглядаються сучасні підходи до застосування методів самостійної пізнавальної діяльності на уроках історії, що спрямовані на оптимізацію освітнього процесу та підвищення зацікавленості учнів. Метою дослідження є аналіз освітніх технологій, методичних прийомів і засобів, що сприяють ефективному розвитку навичок самостійної навчальної діяльності учнів на уроках історії в контексті компетентнісного підходу Нової української школи.

Визначено основні переваги методів самонавчання, які можуть бути використані для стимулювання комунікаційних навичок, розвитку критичного мислення та творчого потенціалу школярів. Проаналізовано організацію самостійної навчальної діяльності на уроках історії в контексті компетентнісного підходу. Оцінено стан сформованості вмінь учнів щодо самостійної роботи в процесі вивчення історії. Запропоновано вдосконалення методичних та практичних прийомів організації самостійної пізнавальної діяльності здобувачів освіти.

Результатом вивчення історії в сучасному загальноосвітньому навчальному закладі має бути не лише засвоєння фактів, понять, імен, зв’язків та тенденцій, а й формування ключових та предметних компетентностей, які сприятимуть розвитку самоосвіти учнів. Це включає в себе розвиток навичок самостійної пізнавальної діяльності, критичного мислення, здатності до нестандартного та творчого розв’язання проблем, а також усвідомлення сенсу вивченого матеріалу та застосування набутих знань і навичок у реальних життєвих ситуаціях.

Посилання

Вітюк М. В. Використання методу проектів на уроках історії. ΛΌГOΣ. Мистецтво наукової думки. 2019. № 3. С. 54-55.

Гончарова О. С. Формування громадянської та соціальної компетентності учнів на уроках історії. Історія та правознавство. 2019. № 7/9. С. 29-33.

Державний стандарт базової середньої освіти (2020). URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti.

Дмитренко К. А., Коновалова М. В., Семиволос О. П., Бекетова С. В. Звичайні форми роботи – новий підхід: розвиваємо ключові компетентності : методичний посібник. Харків : «Основа», 2018. 119 с.

Зеленкова Н. І. Формування пізнавальної самостійності старшокласників у навчальному процесі. Рідна школа. 2005. № 8. С. 31-33.

Кабанкова О. М. Формування пізнавальної самостійності студентів технічного університету в процесі вивчення іноземної мови. Дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Луцьк; Харків, 2018. 294 с.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. 112 с.

Кондрашкін М. Ю. Пізнавальна самостійність здобувачів освіти в контексті історико-педагогічного аналізу. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : збірник наукових праць. 2023. № 79. С. 5-13.

Липецький О. П. Особливості формування пізнавальної самостійності підлітків у процесі дослідницької діяльності. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2010. Вип. 14. Кн. 2. С. 416-425.

Мороз П. В. Історична предметна компетентність учнів старшої школи: визначення та складники. URL : https://lib.iitta.gov.ua/719398/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%9C%D0%BE%

D1%80%D0%BE%D0%B7%20%D0%9F..pdf.

Полякова В. Я. Дидактичні засади організації самостійної навчальної діяльності учнів старшої школи. Дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. ТНПУ ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2015. 198 с.

Полякова В. Я. Зміст і сутність самостійної навчальної діяльності учнів старшої школи. Педагогіка вищої та середньої школи : збірник наукових праць. 2012. Вип. 34. С. 208-215.

Пометун О. І., Гупан Н. М., Власов В. С. Компетентнісно орієнтована методика навчання історії в основній школі : методичний посібник. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 208 с.

Родигіна І. В. Реалізація компетентнісного підходу до навчання (управлінський аспект). Освіта і управління. 2004. Т. 7. № 3/4. С. 18-23.

Старєва А. М. Методика навчання історії: особистісно орієнтований підхід : навчально-методичний посібник. Миколаїв : Іліон, 2007. 152 с.

Старжець В. І. Методика використання формувального оцінювання на уроках історії. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького ДПУ ім. І. Франка. 2023. Вип. 64. Том 2. С. 317-322.

Терно С. О. Методика розвитку критичного мислення школярів у процесі навчанні історії. Харків : Основа, 2012. 93 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ