Роль штучного інтелекту у навчанні іноземних мов

ГАВРИЛЕНКО К. М., ПРИХОДЬКО Д. С.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.21

Ключові слова:

AI технології, автентичність, дидактичні навички, мовне навчання, індивідуалізація навчання, мовленнєві навички, самостійне навчання, самореалізація

Анотація

Інтеграція штучного інтелекту в освіту, зокрема у вивчення іноземних мов, означає перехід до цифрової дидактики й поєднання традиційних методів з новими технологіями, які сприяють покращенню персоналізованого навчання та автономії студентів, дозволяючи АІ виступати в ролі індивідуального помічника, адаптуючи контент, темп та вправи до особистих потреб, рівня володіння мовою та інтересів кожного студента. Інструменти АІ, такі як чат-боти та інтелектуальні системи навчання, пропонують діалоги, практичну індивідуальну підтримку, допомагаючи студентам подолати слабкі місця та підвищити їх впевненість.

У статті підкреслюється, що АІ значно покращує викладання іноземних мов, забезпечуючи зворотний зв'язок, підвищує залученість студентів через гейміфікацію та використання автентичних мультимедійних матеріалів, миттєвий зворотний зв'язок. Крім того, АІ автоматизує такі завдання, як вибір контенту, зворотний зв'язок та оцінювання, звільняючи викладачів від трудомісткого оцінювання та потенційно зменшуючи суб’єктивність та помилки, пов’язані з людським оцінюванням, що може допомогти вирішити такі проблеми, як висока вартість мовного навчання та нестачу викладацьких кадрів.

Інструменти АІ підтримують розвиток мовленнєвих навичок, надаючи оцінювальний зворотний зв’язок з письма, сприяє розвитку усного мовлення в реальному часі за допомогою розпізнавання голосу та інтерактивну практику говоріння через чат-боти та віртуальних помічників. Вони також допомагають у вивченні лексики, визначаючи невідомі слова та надаючи контекстуальні пояснення.

В роботі досліджується еволюція ролі викладача від традиційного ментора до помічника і наставника, зосереджуючись на допомозі у використанні студентами інструментів АІ та забезпеченні емоційного компоненту, глибшого аналізу та всебічної підтримки, яких наразі не вистачає АІ, таким чином формуючи нову освітню тріаду: викладач-АІ-студент. Також наголошується, що доступ до автентичних мультимедійних матеріалів та реального контенту має першорядне значення для ознайомлення студентів зі реальним використанням мовних компонентів та створення динамічного навчального середовища, яке імітує реальні сценарії спілкування, тим самим покращуючи навички спілкування та культурну компетентність.

Посилання

AlTwijri L., Alghizzi T. M. Investigating the integration of artificial intelligence in english as foreign language classes for enhancing learners’ affective factors: a systematic review. Heliyon. 2024. P. e31053. URL : https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e31053 .

Amin M. Y. M. AI and chat GPT in language teaching: enhancing EFL classroom support and transforming assessment techniques. International journal of higher education pedagogies. 2023. Vol. 4, no. 4. P. 1–15. URL : https://doi.org/10.33422/ijhep.v4i4.554.

Bruckner A., Chiriac A. An overview of the potentials of artificial intelligence tools in foreign language teaching. Linguaculture. 2024. Vol. 15, Special Issue. P. 29–43. URL : https://doi.org/10.47743/lincu-2024-si-0385.

Chugai O., Havrylenko K. ChatGPT: attitudes and experiences of technical university students in Ukraine. Information technologies and learning tools. 2024. Vol. 101, no. 3. P. 15–27. URL : https://doi.org/10.33407/itlt.v101i3.5559.

Demianenko O., Moroz T. Linguistic and didactic potential of artificial intelligence technologies in teaching foreign languages. Scientific journal of Polonia university. 2024. Vol. 66, no. 5. P. 9–16. URL : https://doi.org/10.23856/6601.

Divekar, R., Drozdal, J., Chabot, S., Zhou, Y., Su, H., Chen, Y., Zhu, H., Hendler, J., & Braasch, J. Foreign language acquisition via artificial intelligence and extended reality: design and evaluation. Computer assisted language learning. 2021. P. 1–29. URL : https://doi.org/10.1080/09588221.2021.

Fathi J., Rahimi M., Derakhshan A. Improving EFL learners’ speaking skills and willingness to communicate via artificial intelligence-mediated interactions. System. 2024. Vol. 121. P. 103254. URL : https://doi.org/10.1016/j.system.2024.103254.

Godiš T. Artificial intelligence – aspects of its use in foreign language education. OxIPO. 2025. Vol. 7, no. 1. P. 71–83. URL : https://doi.org/10.35405/oxipo.2025.1.71.

Hazaymeh W. A., Bouzenoun A., Remache A. EFL instructors’ perspective on using AI applications in english as a foreign language teaching and learning. Emerging science journal. 2024. Vol. 8. P. 73–87. URL : https://doi.org/10.28991/esj-2024-sied1-05.

Hockly N. Artificial intelligence in english language teaching: the good, the bad and the ugly. RELC journal. 2023. P. 003368822311685. URL : https://doi.org/10.1177/00336882231168504.

Liang T., Duarte N., Yue G. X.-G. An evolutionary study of the impact of artificial intelligence technology on foreign language education. International journal of emerging technologies in learning (ijet). 2023. Vol. 18, no. 19. P. 190–204. URL : https://doi.org/10.3991/ijet.v18i19.43821.

Liu M. Exploring the application of artificial intelligence in foreign language teaching: challenges and future development. SHS web of conferences. 2023. Vol. 168. P. 03025. URL : https://doi.org/10.1051

/shsconf/202316803025.

Mananay J. A. Integrating artificial intelligence (AI) in language teaching: effectiveness, challenges, and strategies. International journal of learning, teaching and educational research. 2024. Vol. 23, no. 9. P. 361–382. URL : https://doi.org/10.26803/ijlter.23.9.19.

Opryshko N., Taranenko V. Promising directions of artificial intelligence application in foreign students’ language training. Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language. 2025. No. 19. URL : https://doi.org/10.30970/ufl.2025.19.4801.

Schmidt T., Strassner T. Artificial intelligence in foreign language learning and teaching. Anglistik. 2022. Vol. 33, no. 1. P. 165–184. URL : https://doi.org/10.33675/angl/2022/1/14.

Tynnyi V., Davydyuk A. Improving English learning efficiency using artificial intelligence technology. Grail of science. 2024. No. 40. P. 454–458. URL : https://doi.org/10.36074/grail-of-science.07.06.

072.

Vlčková I. The use of artificial intelligence in teaching foreign languages. Acc journal. 2023. Vol. 29, no. 3. P. 124–136. URL : https://doi.org/10.2478/acc-2023-0020.

Yang A. Challenges and opportunities for foreign language teachers in the era of artificial intelligence. International journal of strategic research in education, technology and humanities. 2024. Vol. 12, no. 1. P. 110–123. URL : https://doi.org/10.48028/iiprds/ijsreth.v12.i1.07.

Zhu, Y. The application of artificial intelligence in foreign language teaching. 2020 international conference on artificial intelligence and education (ICAIE), Tianjin, China, 26–28 June 2020. 2020. URL : https://doi.org/10.1109/icaie50891.2020.00017.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ