ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ЗАСОБАМИ ФРЕЙМВОРКІВ ТА ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Шатова О. В., Іщенко О. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.20

Ключові слова:

цифрова компетентність, майбутній учитель технологій, фреймворк, комп’ютерні технології, штучний інтелект, DigComp, AI Competency Framework for Teachers

Анотація

У статті досліджено проблему формування цифрових компетентностей майбутніх учителів технологій у контексті цифрової трансформації освіти. Розкрито значення фреймворків цифрової компетентності (DigComp, DigCompEdu, AI Competency Framework for Teachers) як методологічної основи розроблення освітніх програм і професійної підготовки педагогів технологічного профілю. Визначено взаємозв’язок між трьома ключовими складовими процесу формування цифрових компетентностей, а саме: фреймворками, комп’ютерними технологіями і технологіями штучного інтелекту.

Доведено, що використання комп’ютерних технологій (AutoCAD, Tinkercad, Python, Fusion 360 тощо) сприяє розвиткові проєктного мислення, цифрової аналітики і дослідницьких умінь студентів, а інтеграція засобів ШІ (Scikit-Learn, TensorFlow, ChatGPT, Gemini) формує аналітичні, креативні й етичні компетентності педагога. Особливу увагу приділено ролі меж цифрової компетентності як нормативно-методологічної системи, що забезпечує структурованість, вимірюваність і прогнозованість процесу підготовки педагогічних кадрів.

На основі аналізу міжнародних і національних джерел (UNESCO, Європейська комісія, МОН України) обґрунтовано необхідність створення інтегрованої педагогічної екосистеми, у якій майбутні вчителі технологій здобувають технічні, аналітичні й етичні навички цифрової діяльності. Підкреслено, що синергія фреймворків, комп’ютерних технологій і штучного інтелекту формує нову модель підготовки педагога цифрової епохи, орієнтовану на креативність, етичність і технологічну грамотність.

Доведено, що поєднання структурної чіткості фреймворків, практичної основи комп’ютерних технологій та інноваційного потенціалу штучного інтелекту створює синергетичну модель підготовки педагога нового покоління – мислячого, творчого, етично відповідального й технологічно грамотного.

Посилання

Digital Literacy Global Framework. Paris : UNESCO, 2018. URL : https://unesdoc.unesco.org

/ark:/48223/pf0000265403

Ovcharuk O., Ivaniuk I. A self-assessment tool of the level of digital competence of Ukrainian teachers in the context of lifelong learning: the results of an online survey. 2021. URL : https://acnsci.org

/journal/index.php/ed/article/view/508/

SFIA. The global skills and competency framework for the digital world. A shared language for digital, data and technology skills. URL : https://sfia-online.org/en/about-sfia

The Joint Research Centre: EU Science Hub, DigComp Framework URL : https://joint-research-centre.ec.europa.eu/projects-and-activities/education-and-training/digital-transformation-education

/digital-competence-framework-citizens-digcomp/digcomp-framework en

UNESCO. AI Competency Framework for Teachers. 2024. URL : https://www.unesco.org/en/articles/ai-competency-framework-teachers

Гриценчук О. О. Цифрова компетентність освітян – запорука рівного доступу до якісної освіти. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2021. Т. 3 № 2. URL : https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/179

Нове покоління Бета побачить XXII століття: що це за діти, коли народяться і до чого тут ШІ URL : https://kau.com.ua/nove-pokolinnia-beta-pobachyt-xxii-stolittia-shcho-tse-za-dity-koly-narodiatsia-i-do-choho-tut-shi/

Спірін О. М., Овчарук О. В. Цифрова компетентність. Енциклопедія освіти. Нац. акад. пед. наук України. Вид. 2- ге, допов. та перероб. Київ : Юрінком Інтер, 2021. С. 1095-1096. URL : https://surl.li/xyctag

Толочко С. В. Цифрова компетентність педагогів в умовах цифровізації закладів освіти та дистанційного навчання. Вісник. Серія : педагогічні науки. № 13 (169). URL : https://visnyk.chnpu.

edu.ua/index.php/visnyk/article/view/358/387

Харламенко В., Шатова О. Формування у майбутніх учителів технологій прикладних цифрових навичок як основна умова ефективного розвитку цифрових компетентностей учнів/учениць на уроках технологій. Вісник Національного авіаційного університету. Серія : педагогіка, психологія. 2023. № 2 (25). С. 23-28.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ