ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ В УМОВАХ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Шапран О. І., Шелест Л. Л.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.19

Ключові слова:

інтернаціоналізація освіти, академічна мобільність, віртуальна інтернаціоналізація, міжнародний досвід, соціокультурна компетентність, позитивна мотивація, англогізація освітнього процесу, квазіпрофесійна і практична діяльність

Анотація

У статті розглянуто проблему професійної підготовки педагогічних кадрів в умовах інтернаціоналізації освіти. Подано авторське тлумачення поняття «педагогічні умови» із урахуванням тематики запропонованого дослідження як сукупності чинників упливу, котрі закономірно створюються у професійній підготовці майбутніх фахівців та забезпечують розширення в університетському середовищі міжнародних зв’язків і партнерської взаємодії суб’єктів освітнього процесу.

Визначено й охарактеризовано педагогічні умови формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземних мов у процесі інтернаціоналізації вищої освіти (забезпечення позитивної мотивації здобувачів вищої освіти до формування досліджуваного феномена в процесі інтернаціоналізації освіти, усвідомлення важливості толерантного ставлення до представників інших культур; привнесення міжнародного та міжкультурного аспекту на основі аналізу зарубіжного досвіду в зміст професійної підготовки майбутніх фахівців, англогізація освітнього процесу вищої школи; застосування для розвитку вмінь і навичок соціокультурної компетентності в процесі професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов сучасних педагогічних технологій та інноваційних методів у навчальній, квазіпрофесійній і практичній діяльності; оптимальне поєднання сучасних форм інтернаціоналізації, різних видів академічної мобільності в процесі залучення майбутніх учителів до активної професійно-спрямованої соціокультурної діяльності).

Сучасні форми інтернаціоналізації освіти надають нові можливості щодо залучення міжнародної підтримки; покращення якості вітчизняної освіти та зростання конкурентоспроможності українських вишів, упровадження міжнародних стандартів у практику роботи системи вищої освіти; ефективної взаємодії із міжнародними партнерами.

Посилання

Забіяка І. М., Ковальчук О. М. Інтернаціоналізація вищої професійної освіти в Європі. Наукові інновації та передові технології. Сер. «Управління та адміністрування». Журнал. Сер. «Право», Сер. «Економіка», Сер. «Психологія», Сер. «Педагогіка». 2023. № 7 (21). С. 362-371. URL : http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/5389/5420.

Зленко А., Ісайкіна О. Академічна мобільність як невід’ємна складова інтеграції України до сучасного Європейського суспільства знань. Соціум. Документ. Комунікація. Сер. : Історичні науки. 2019. № 6/2. https://doi.org/10.31470/2518-7600-2019-6/2- 56-76.

Каніболоцька О. А. Методологічні підходи до забезпечення професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов в умовах неперервності. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Сер. 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2023. Вип. 94. С. 69-76.

Киливник В. В. Педагогічні умови формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 2 (76). С. 156-166.

Кремень В. Толерантність як імператив: національна ідентичність в добу глобалізації. День. 2011. 11-12 берез. № 42/43. С. 6.

Лук’янова Л. Чинники мотивації навчання дорослої людини. Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychоlogia. Професійна освіта: педагогіка і психологія : пол.-укр., укр.-пол. щорічник / за ред. Тадеуша Левовицького, Іоланти Вільш, Івана Зязюна, Неллі Ничкало. Ченстохова-Київ, 2013. Вип. ХV. С. 393-403.

Марусич О. О., Шавель Х. Є. Адаптація освітнього процесу вищої школи до глобальних викликів ХХІ століття. Перспективи та інновації науки. Журнал. Сер. «Педагогіка», Сер.: «Психологія», Сер. «Медицина». 2023. № 4 (22). С. 163-173. URL : http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article

/view/3730/3750.

Молнар Т. І. Теорія та практика підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи з учнями в міжкультурному просторі Закарпаття : монографія / Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2022. 484 с.

Пришляк О. Ю. Формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій: теоретичний контекст : монографія / за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль : Осадца Ю. В., 2021. 556 с.

Прокопенко В. Навчання упродовж життя як умова ціложиттєвого формування особистості (мотиваційний аспект). Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 58. Т. 2. С. 290-295.

Сулік О. А. Методика формування соціокультурної компетентності в умовах багатомовного навчання в загальноосвітній школі : дис. … доктора філософії : 014 Середня освіта (Іноземні мови) / Криворізький державний педагогічний університет. Кривий Ріг, 2023. 307 с.

Тодорова С. М., Мардар М. Р. Інтернаціоналізація вищої освіти як фактор розвитку університету. Інтернаціоналізація вищої освіти в Україні: європейський контекст і вітчизняні практики : зб. матер. міжнар. наук.-практ. семінару (Харків, 28-29 жовтня 2021 р.) / Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Харків, 2021. С. 47-50.

Турчина І. С., Шостак М. С. Психолого-педагогічні умови формування соціокультурної компетентності у майбутніх учителів початкової школи. Молодий вчений. 2018. № 2.1 (54.1). С. 145-148.

Фодор К. Й. Формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземних мов на засадах міждисциплінарного підходу : дис. … доктора філософії : сп. 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) / Мукачівський державний університет. Мукачево, 2021. 317 с.

Ходакевич О. Г., Мендрух Ю. М. Формування позитивної мотивації майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю до міжкультурної комунікації на заняттях з фахової іноземної мови. Стратегії міжкультурної комунікації в мовній освіті сучасних університетів : зб. матеріалів VII Міжнар. наук. конф. ІV Міжнар. наук. конгресу SOCIETY OF AMBIENT INTELLIGENCE 2021, м. Київ (20–21 квіт. 2021 р.) / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана» ; [редкол. : І. А. Колеснікова (голова) та ін.]. Київ : КНЕУ, 2021. С. 247–249.

Чабанна М. В. Регламентація вищої освіти в період повномасштабної війни в Україні: відповідь держави на виклики. Empirio. 2024. Вип. 1 (2). С. 35-44. https://doi.org/10.18523/3041-1718.2024.1.2.

-44.

Чуйко Г. В., Чаплак Я. В. Толерантність у житті людини і суспільства. Психологічний журнал. 2020. № 6 (2). С. 29-42.

Banks J. A., Clegg, A. A. Teaching Strategies for the Social Studies: Inquiry, Valuing, and Decision Making. 4th Ed. Longman Pub Group, 1990. 219 p.

Bond Sh. Transforming the Culture of Learning: Evoking the International Dimension in Canadian University Curriculum. (2006). Papers from the York University Symposium on Internationalizing Canada’s Universities. URL : www.yorku.ca/yorkint/global /conference/canada/papers.htm.

Corneo G., Jeanne O. A theory of tolerance. Journal of Public Economics. 2009. Vol. 93, № 5-6. рр. 691-702. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2009.02.005

European higher education in the word Communication from the Commission to European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the regions. Brussels, 11.07.2013. COM (2013) 499 final. 28 p.

Zeichner K. Educating teachers cultural diversity. East Lansing, MI : Michigan State University, 1993. 453 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ