ФОРМУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У СТАРШОКЛАСНИКІВ ЧЕРЕЗ ВИВЧЕННЯ СУЧАСНИХ ВИРОБНИЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Хоменко С. М., Трегуб О. Д.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.18

Ключові слова:

технологічні компетентності, старшокласники. сучасні виробничі технології, інноваційні технології, активне навчання, міждисциплінарний підхід, критичне мислення, оцінювання знань, практичне застосування, віртуальна реальність, доповнена реальність

Анотація

У статті розглядаються актуальні питання формування технологічних компетентностей у старшокласників через вивчення сучасних виробничих технологій. В умовах швидких змін у технологічному середовищі та необхідності адаптації освітніх програм до вимог ринку праці, важливо виявити ефективні методи і підходи, які сприятимуть розвитку необхідних навичок у молоді. Основна мета дослідження полягає в аналізі можливостей інтеграції теорії і практики в навчальному процесі, що дозволяє учням не лише засвоювати знання, але й реалізовувати їх у реальних ситуаціях.

Стаття акцентує увагу на важливості використання інноваційних технологій в освітньому процесі, таких як віртуальна та доповнена реальність, які можуть значно підвищити рівень залученості учнів і стимулювати їх до активного навчання. Зокрема, досліджено їхній вплив на формування практичних навичок та здатності учнів до вирішення складних завдань. Крім того, досліджено переваги міждисциплінарного підходу, який передбачає поєднання знань з різних предметів для більш ефективного вирішення практичних завдань. Це підходить для розвитку критичного мислення, креативності та командної роботи, оскільки учні вчаться працювати разом над спільними проектами.

Окрім того, стаття обговорює перспективи досліджень у галузі удосконалення навчальних програм із акцентом на гнучкість і адаптацію до змінюваних вимог ринку праці. Важливо, щоб освітні програми забезпечували учням можливості для вибору навчальних курсів, які відповідають їхнім інтересам і кар'єрним цілям. Це покращить підготовку молоді до реальних викликів, які вони можуть зустріти у професійному житті. Дослідження також підкреслює важливість запровадження нових моделей оцінювання, які враховують не лише технічні знання, але й м’які навички, що є критично важливими у сучасному світі.

В цілому, стаття робить висновок, що інтеграція теорії та практики, а також впровадження адаптивних освітніх стратегій сприятимуть формуванню технологічних компетентностей учнів. Це, в свою чергу, забезпечить успішну адаптацію молоді до змін у сучасному технологічному середовищі і підготує її до ефективної участі у професійному житті.

Посилання

Гетта В. Г., Терещук А. І. та ін. Інноваційні педагогічні технології у трудовому навчанні : навч.-метод. посіб. / за заг. ред. : О. М. Коберника, Г. В. Терещука. Тернопіль; Умань. 2007. 208 с.

Коберник О. М Сучасний урок технологій у старшій школі : навчально-методичний посібник / за заг. ред. О. Коберника. Умань : ПП Жовтий О., 2011. 248 с.

Коберник О. М., Терещук А. І. Теорія і методика профільного технологічного навчання учнів у старшій школі : навчальний посібник. Умань : ФОП Жовтий, 2013. 365 с.

Корець М. Шляхи реалізації профільного технологічного навчання в старшій школі. Трудова підготовка в рідній школі. 2017. № 2. С. 5–8.

Мачача Т. С. Теоретико-методолочні засади проектування змісту технологічної освіти учнів середньої загальноосвітньої школи. Український педагогічний журнал. 2016. № 3. С. 105–114.

Мачача Т. С. Принципи проєктування змісту профільного навчання технологій // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2016 рік. К. : Інститут педагогіки, 2016. С. 252–253.

Паращенко Л. І. Технологія формування ключових компетентностей у старшокласників: практичні підходи. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 71–84.

Тарара А. М. Методологічні аспекти проєктування змісту профільного навчання технологій у старшій школі. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / [ред. кол. ; голов. ред. О. М. Топузов]. К. : Педагогічна думка, 2016. Вип. 16. С. 403–414.

Терещук А. Компетентнісний підхід у технологічній підготовці учнів старшої школи. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / за ред. О. Коберника. Умань : ПП Жовтий О., 2012. Вип. 2. С. 282–291.

Технології. Навчальна програма з технологій (рівень стандарту) для 10-11 класів загальноосвітніх шкіл. Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 р. № 1407. Трудова підготовка в рідній школі. 2017. № 4. С. 2–13.

Чубар В. Формування в старшокласників творчого ставлення до праці в процесі профільного навчання технологій виробництва. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. Вип. 83. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. С. 217–221.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ