ІННОВАЦІНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Ратушняк Н. О., Чикурова О. Я., Писарчук О. Т.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.17

Ключові слова:

інклюзія, інноваційні технології, адаптивні технології, мультисенсорне навчання, технологічні виклики

Анотація

Інклюзивна освіта має на меті забезпечення рівноправної участі всіх здобувачів освіти. У цьому процесі технології відіграють ключову роль, оскільки надають інструменти для усунення бар’єрів, персоналізації навчання та стимулювання активної участі, особливо для студентів із функціональним різноманіттям чи специфічними потребами.

У даному дослідженні розглянуто, чи сприяє впровадження технологій досягненню ефективної інклюзивної освіти, чи, навпаки, створює додаткові виклики. Шляхом систематичного огляду літератури (Systematic Literature Review, SLR) було ідентифіковано найбільш поширені технології та оцінено їхні переваги й обмеження.

Результати виявили застосування різних технологій в інклюзивному освітньому середовищі, серед яких: екрани-зчитувачі, пристрої Брайля та технології доповненої реальності. До їхніх переваг належать: підвищення доступності, посилення активної участі та розвиток критично важливих навичок, зокрема критичного мислення й креативності. Такі інструменти сприяють створенню більш мотивуючих і справедливих освітніх середовищ, що допомагають знизити рівень відрахувань та зміцнити соціальну інтеграцію.

Разом з тим, впровадження зазначених технологій супроводжується істотними викликами, серед яких: висока вартість, недостатній рівень підготовки вчителів, соціальна нерівність та етичні бар’єри. Для підвищення ефективності цих інструментів необхідно модернізувати інклюзивні політики та адаптувати освітні стратегії відповідно до індивідуальних потреб кожного здобувача освіти.

Обмеженням дослідження є варіативність якості проаналізованих робіт, що може впливати на узагальнення результатів. Майбутні дослідження мають бути спрямовані на вивчення довгострокових наслідків застосування технологій в інклюзивній освіті та оцінку ефективних стратегій підготовки педагогів для їх впровадження.

Посилання

Литвинова С. Г. Smart Kids як технологія навчання учнів початкової школи. Інформаційні технології і засоби навчання, 71 (3), 53–69, 2019.

Марієнко М., Носенко Ю., Шишкіна М. Персоналізація навчання за допомогою адаптивних технологій та доповненої реальності [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://tlooto.com

/share/U2FsdGVkX1%2BCOBPeA6oUzziDVM2deMR2MPL4NTmRCJA%3D

Організація Об’єднаних Націй. Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms

/instruments/international-covenant-economic-social-and-cultural-rights

Яськевич Д. Цифрові технології як чинник пошуку нової якості інклюзивної освіти. E3S Web of Conferences, 258, 07086, 2021. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202125807086

Arteaga-Alcívar Y. A., Guaña Moya E. J., Begnini Domínguez L. F., Cabrera Córdova M. F., Sánchez Cali F., & Moya Carrera Y. (2022). Integration of technology in education. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, E54, 182–193. https://doi.org/10.1016/j.risti.2022.e54

Bulathwela S., Pérez-Ortiz M., Holloway C., Cukurova M., & Shawe-Taylor J. (2024). Artificial intelligence alone will not democratise education: On educational inequality, techno-solutionism and inclusive tools. Sustainability, 16 (2), 781. https://doi.org/10.3390/su16020781

Karagianni E., & Drigas A. (2023a). New technologies for inclusive learning for students with special educational needs. International Journal of Online and Biomedical Engineering, 19 (5), 5. https://doi.org/10.3991/ijoe.v19i05.39991

Morales R. C. A. (2024). Educational policies and academic performance in Latin America. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 5 (10), 99–115.

Parveen D. S., & Ramzan S. I. (2024). The role of digital technologies in education: Benefits and challenges. International Research Journal on Advanced Engineering and Management (IRJAEM), 2 (6), 2029–2037. https://doi.org/10.5281/zenodo.1234567

Rodrigo-Martín I., Rodrigo-Martín L., & Mañas-Viniegra L. (2020). Education, values, technology and music: Aiming for an inclusive model committed to equality and interpersonal relations. Revista Electronica Complutense de Investigacion en Educacion Musical, 17, 33–47. https://doi.org/10.1007

/s11528-020-00508-x

Sarsenbayeva B., Seksembaevich M. M., Aitbaevna A. Z., Alzhanov G., Zhasulan K., & Mynzhasarovich B. D. (2022). Technology of school-family cooperation in promoting inclusive education. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 14 (3), 825–836. https://doi.org/10.18844/wjet.v14i3.7421

Stirenko S., Gordienko Y., Shemsedinov T., Alienin O., Kochura Y., Gordienko N., Roybi A., Lopez Benitez H. R., & Arteche Gonzalez E. (2017). User-driven intelligent interface on the basis of multimodal augmented reality and brain-computer interaction for people with functional disabilities. arXiv. https://arxiv.org/abs/1704.05915

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ