КОНЦЕПЦІЯ БУДІВНИЦТВА ВЛАСНОГО ЗДОРОВ'Я В ОНОВЛЕНОМУ «ФІЗИЧНОМУ ВИХОВАННІ» ДЛЯ ЗАКЛАДІВ ФАХОВОЇ І ВИЩОЇ ОСВІТИ

Приходько В. В., Бурдаєв К. В., Самошкін В. В., Яковенко А. В., Малойван Я. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.16

Ключові слова:

заклади фахової освіти, вищої освіти, «Фізичне виховання», здобувачі, випускники, концепція, педагогічна технологія, будівництво власного здоров’я

Анотація

У статті представлені в узагальненому вигляді зміст, положення та значення концепції і педагогічної технології «будівництва власного здоров’я», як стрижневої ідеї «Фізичного виховання» в цивільних закладах фахової і вищої освіти. Адже важливим напрямком удосконалення публічної політики в Україні є запровадження міжгалузевої співпраці щодо розв’язання проблем громадського здоров’я. Саме тому ми актуалізуємо тему будівництва власного здоров’я через «Фізичне виховання», звертаючи увагу на використання можливостей цієї галузі через непрофесійну фізкультурну освіту здобувачів. Методологічні основи концепції формувались на таких положеннях. По-перше, це міждисциплінарний підхід: педагогічні науки (при розробці технології навчання будівництву здоров'я), медичні науки (ужиткові фізіологічні та патофізіологічні аспекти здоров’я), психологічні (мотивація та саморегуляція); соціальні науки (соціокультурні детермінанти здоров'я). По-друге, це історико-логічний аналіз еволюції поглядів на здоров'я, системно-структурний підхід до вивчення компонентів здоров’я, компетентнісний підхід у «Фізичному вихованні» до формування здоров'язбережувальних навичок, а також технологічний підхід до педагогічних інструментів впливу.

Створена парадигмальна інновація, а саме нова концепція здоров'я як об'єкта активного будівництва, а не пасивного збереження. Розроблено міждисциплінарний підхід, що інтегрує педагогічні, медичні, психологічні та соціальні знання. Створена комплексна технологія формування здоров'язбережувальної компетентності з використанням неспецифічних засобів впливу. Виконана адаптація технології для різних цільових груп – від студентів до пацієнтів фізичної реабілітації. Обґрунтовано потенціал кардинального покращення здоров'я нації через освітні засоби. Створена теоретична база для нової галузі знань на перетині педагогіки здоров'я та превентивної медицини. Отже, концепція і технології будівництва власного здоров'я представляє собою наукову розробку, яка здатна трансформувати підходи не лише до збереження, але й зміцнення здоров'я в Україні.

Посилання

Гурєєва А. М., Приходько В. В., Шевяков О. В., Чернігівська С. А., Вілянський В. М., Черепок О. О. Здоров’язбережувальні фізкультурно-оздоровчі компетентності як важлива умова забезпечення та поширення високого рівня громадського здоров’я. Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики. 2024. Т. 17, № 3 (46). С. 273-281. DOI: 10.14739/2409-2932.2024.3.312912

Приходько В. Будівництво власного здоров’я (організаційно-педагогічні аспекти) : монографія. Дніпро : Інновація, 2023. 408 с.

Приходько В. Місце непрофесійної фізкультурної освіти студентів в системі охорони здоров’я. Теорія і практика фізичної культури і спорту. Наук.-практ. журнал. Ун-т Григорія Сковороди в Переяславі. м. Переяслав. 2023. № 1. С. 184-189. DOI: 10.31470/2786-6424-1/2023-184-189

Приходько В. Проблема непрофесійної фізкультурної освіти студентів цивільних спеціальностей. Теорія і практика фізичної культури і спорту. 2023. № 2. С. 73-78. DOI: DOI: 10.31470/2786-6424-2/2023-73-78

Приходько В. Тези про методологічні основи теорії і практики будівництва власного здоров’я. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. Том 11, № 1. С. 35-44. DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i1-006

Приходько В. В, Долбишева Н. Г., Бондаренко І. Г., Чернявська О. А., Токмакова С. В. Вимоги до замикаючого етапу багаторічних організованих занять дітей та молоді фізичною культурою. Педагогічна Академія. Наукові записки. 2025. 31 с. DOI: 10.5281/zenodo.15274184

Приходько В., Салов В., Чернігівська С., Вілянський В., Кравченко К. Реформа фізичного виховання майбутніх бакалаврів у вітчизняній вищій школі (компетентнісний підхід) : монографія ; вид. друге виправлене та доп. Дніпро : Інновація, 2021. 350 с.

Приходько В. В., Толстикова Т. М., Бурдаєв К. В., Проскура В. С., Долбишева Н. Г. Місце будівництва власного здоров’я у підвищенні ефективності діяльності фізичного терапевта, ерготерапевта. Педагогічна Академія: наукові записки. 2025. (14). DOI: 10.5281/zenodo.14787940

Приходько В., Томенко О., Чернігівська С. Освітні ефекти фізичної культури : монографія. Дніпро : Інновація, 2022. 528 с.

Про вищу освіту. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст. 2004. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Про систему громадського здоров’я. Закон України від 06.09.2022 р. № 2573-ІХ. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2573-20#Text

PrikhodkoV., Sheviakov J., Burlakova I., Slavska Y., Cherednichenko O. Development of non-professional physical education among students: literature review of psychological and pedagogical support. Public Administration and Law Review. 2023. Issue 4 (16). P. 57-69. DOI: 10.36690/2674-5216-2023-4-57-69

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ