ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ: ПЕДАГОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ, ДОСВІД ТА ІННОВАЦІЇ
Пономарьова Г. Ф.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.15Ключові слова:
формування, екологічна компетентність, система, екологічна культура, інновації, освітній процесАнотація
У статті здійснено спробу актуалізації проблеми формування екологічної компетентності майбутніх педагогів, зокрема здобувачів освіти закладів фахової передвищої педагогічної освіти, спираючись на результати аналізу наукових джерел, опитування здобувачів освіти та досвіду освітньої діяльності Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради.
З’ясовано сутність екологічної компетентності фахівців педагогічного профілю як важливого елемента педагогічної освіти, складника їх професійної компетентності. Названо ключові сфери формування зазначеної компетентності. Зазначено, що вища освіта України й педагогічна зокрема потребують інноваційного вдосконалення як системи екологічного виховання загалом, так і пошуків оптимальної моделі педагогічної системи формування екологічної компетентності майбутніх педагогів. Зроблено спробу представлення такої системи з виокремленням ключових компонентів та методичного інструментарію її реалізації, оскільки все ще значна частина здобувачів закладів фахової передвищої педагогічної освіти не готові методично і практично вивірено розв’язувати екологічні питання, не відчувають реального занепокоєння екологічними проблемами. Виокремлено суттєві недоліки, що гальмують процес формування екологічної культури здобувачів і, зокрема, їхньої екологічної компетентності. Здійснено ранжування таких недоліків.
Як складники системи, названо чинники, мету, завдання, методологійні та методичні підходи, принципи, напрями та шляхи, етапи, форми, методи й засоби та педагогічні умови формування екологічної компетентності здобувачів фахової передвищої педагогічної освіти. Структурно представлено складники освітнього середовища професійної підготовки майбутніх педагогів в контексті забезпечення суб’єкт-суб’єктної взаємодії ключових учасників освітнього процесу у формуванні екологічної компетентності. Виокремлено та схарактеризовано складові частини педагогічної основи для оцінювання сформованості екологічної компетентності здобувачів фахової передвищої педагогічної освіти. Наведено приклади форм і методів інноваційної педагогічної роботи у формуванні означеної компетентності.
Посилання
Анісісова Г. В., Донець О. В. Організаційно-правові проблеми екологізації вищої освіти. Екологізація вищої освіти як пріоритетний напрям державної екологічної політики: сучасні організаційно-правові аспекти : Міжнародна інтернет-конференція. Харків, 2026. С. 6-16.
Годецька Т. І. Інноватизація екологічної освіти у цифровому вимірі (аналітичний огляд). Аналітичний вісник у сфері освіти й науки: довідковий білютень ДНПБ ім. В. О. Сухомлинського. Випуск 19. Київ, 2024. 29 с.
Каневський В. І. Екологічна психологія та суіцидальна поведінка. Сучасні проблеми екологічної психології: соціальні та особистісні ресурси створення благополучного локального середовища : матеріали 16-ї між нар. наук.-практ. онлайн-конференції, 5 травня 2020 р. Київ, 2020. С. 49-51. URL : http://ecopsy.com.ua/data/conf_2020/tezy_ecopsy_2020_x.pdf.
Ключка С. І., Старовойтенко Н. В. Екологічна компетентність як передумова становлення сучасного фахівця. Серія «Педагогічні науки». Вип. 03. 2019. с. 156-161. DOI io/31651/2524-2660. – 2019-3-156-161.
Куліш П. О. Хуторна поезія. Львів. 1882. 113 с.
Лузан П. Г., Пасічник І. П. Розвиток екологічної культури майбутніх фахівців морського трактору: систематичний підхід. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технологій. 2023. Вип. 4 (128). С. 393-406.
Мандрик О. М., Мальований М. С., Орфанова М. М. Екологічна освіта та екологічне виховання. Екологічна безпека та збалансоване ресурсокористування. 2019. № 1 (13). С. 130-137.
Нєделіна Л. Ф. Єволюція підходів до розуміння поняття «екологічна освіта». Державне управління: удосконалення та розвиток. 2018. № 9. URL : http://www.dn.nauka.com.ua/?go=1&id=1620.
Петро Лузан. Формування екологічної компетентності майбутніх бакалаврів судноводіння: теоретичний аспект. Професійна педагогіка. 2024. 1 (28). С. 131-140.
Сковорода Г. С. Вибрані твори. Упорядкування та передмова Леоніда Ушкалова. Харків : Прапор, 2007. 384 с.
Сяська І. О. Компетентісний підхід в екологічній підготовці майбутніх учителів природничих дисциплін: теоретико-методичний аспект. Інноватика у вихованні. 9, 2019. с. 266-272.
Толочко С. В., Бордюг Н. С. Екологічна компетентність учнів у контексті подолання екологічних наслідків війни : монографія. Київ : Компункт, 224. 160 с.