ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ
Куліш Б. Ю.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.12Ключові слова:
навчання дітей з порушеннями слуху, інформаційно-комунікаційна компетентність, організаційно-педагогічні умови, учні старших класів з порушеннями слуху, освітній процес, зміст освіти, цифрові технології, інклюзивне навчання, якість освітиАнотація
Статтю присвячено розв’язанню наукової проблеми формування інформаційно-комунікаційної компетентності (далі ІК-компетентності) учнів старших класів з порушеннями слуху. Визначено організаційно-педагогічні умови формування ІК-компетентності старшокласників з порушеннями слуху. З’ясовано, що формування ІК-компетентності цієї категорії учнів залежить від освітнього середовища, в якому формується ця компетентність і конкретних умов, під впливом яких відбувається освітній процес. Обґрунтовано організаційно-педагогічні умови, які, на нашу думку, сприяють оптимізації освітнього процесу учнів старших класів з порушеннями слуху і спрямовані на координацію, регулювання та забезпечення контролю за процесом формування їх ІК-компетентності. Доведено, що формування ІК-компетентності учнів старших класів з порушеннями слуху залежить від низки організаційно-педагогічних умов організації освітнього інформаційно-цифрового середовища закладу загальної середньої освіти, зокрема, сформованості мотиваційної сфери учнів до використання інформаційно-комунікаційних технологій (далі – ІКТ), рівня ІК-компетентності вчителя, відповідного навчально-методичного забезпечення, добору спеціальних засобів ІКТ, форм і методів навчання старшокласників з порушеннями слуху, матеріально-технічного оснащення освітнього процесу сучасними засобами ІКТ.
Реалізація запропонованих організаційно-педагогічних умов формування ІК-компетентності учнів старших класів з порушеннями слуху сприятиме адаптуванню освітнього процесу до потреб учнів з порушеннями слуху, розвитку інноваційної спрямованості їх навчання, створенню емоційно позитивної атмосфери в колективі, налаштуванню на творче використання нововведень, а також формуванню таких важливих якостей особистості, як наполегливість, цілеспрямованість, творча активність, самостійність, відповідальність і критичне мислення.
Посилання
Науково-методичне забезпечення цифровізації освіти України: стан, проблеми, перспективи / В. Г. Кремень та ін. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. Т. 4, № 2. С. 1-49. URL : https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223.
Овчарук О. В., Товканець О. С., Пінчук О. П., Іванюк І. В., Гриценчук О. О., Трикоз С. В. Організаційно-педагогічні умови використання інформаційно-цифрового середовища закладу загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2023, Том 95, № 3.
DOI: 10.33407/itlt.v95i3.5186.
Про затвердження Державного стандарту профільної середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України 25 липня 2024 р. № 851. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2009. 1736 c.
Пюра О. С. Педагогічні умови формування комунікативних умінь і навичок майбутніх педагогів. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : наук.-теорет. зб. Педагогіка. Психологія. Філософія. Переяслав-Хмельницький, 2011. Вип. 22. С. 171-174.
Чижевський Б. Г. Організаційно-педагогічні умови становлення ліцеїв в Україні. Київ : Інститут педагогіки АПН України, 1996. 249 с.
Пономаренко О. В. Організаційно-педагогічні умови в контексті дослідження професійної освіти майбутніх магістрів психології. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70, Т. 3. С. 197-200. URL : http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua
/archive/2020/70/part_3/38.pdf.
Вербицька І. ІКТ як педагогічна технологія інклюзивного навчання. Психологічний супровід учасників освітнього процесу в умовах інклюзивної освіти. Конференція [Електронний ресурс]. 2018. URL : http://dpsz2018.blogspot.com/2018/11/blog-post25_18.html.
Навчання дітей із порушеннями слуху : навчально-методичний посібник / С. В. Кульбіда та ін. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 216 с. URL : https://surl.li/ngvcfc.
Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : навч. посібник. К. : А.С.К., 2004. 192 с.
Вдовичин Т. Я. Обґрунтування організаційно-педагогічних умов для забезпечення навчального процесу майбутніх фахівців у педагогічному університеті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. С. 225-229. URL : https://lib.iitta.gov.ua/1135.
Бражнич О. Г. Педагогічні умови диференційованого навчання учнів загальноосвітньої школи : дис. … канд. пед. наук. Кривий Ріг, 2001. 238 с.
Єжова О. О. Сутність організаційно-педагогічних умов педагогічного процесу. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Психолого-педагогічні науки. 2014. № 3. С. 39-43. URL : https://core.ac.uk/download/pdf/32308608.pdf.
Науменко Н. О. Організаційно-педагогічні умови створення інтегрованого інформаційно-освітнього середовища у закладі вищої освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2024. Вип. 72. С. 133-143. URL : https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5643/5071.