ПІДГОТОВКА МАГІСТРІВ У КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ: АКТУАЛЬНІСТЬ ДОСЛІДЖЕННЯ
Козир М. В.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.11Ключові слова:
Болонський процес, Європейський Союз, інтернаціоналізація, компетентнісний підхід, магістерська освіта, освітні реформи, тенденції, цифровізаціяАнотація
Стаття присвячена порівняльному аналізу сучасних тенденцій підготовки магістрів у країнах Європейського Союзу та Україні в контексті інтеграції до Європейського простору вищої освіти (ЄПВО). Розкрито основні напрями трансформацій: посилення компетентнісного підходу, міждисциплінарність, практико-орієнтовані моделі навчання, цифровізація та інтернаціоналізація освітніх програм другого циклу. Наголошено на важливості врахування національних особливостей систем освіти держав-членів ЄС, що поєднують спільні європейські стандарти з власними історико-культурними й економічними чинниками. Значну увагу приділено міжнародним документам (Паризьке комюніке, ESG, звіти Європейської комісії, OECD, UNESCO, Eurydice), які визначають стратегічні орієнтири модернізації магістерської освіти, підкреслюючи необхідність розвитку професійних, соціальних і міждисциплінарних компетентностей для сталого розвитку суспільства. Розкрито ключові положення законодавства України («Про вищу освіту», «Про освіту»), Стратегії розвитку вищої освіти 2022–2032, Концепції розвитку вищої освіти 2021–2031, Національної рамки кваліфікацій, що забезпечують нормативну основу реформ. Показано роль НАЗЯВО у підвищенні якості програм та поступовому наближенні їх до європейських стандартів. Автори підкреслюють актуальність дослідження у зв’язку з викликами євроінтеграції, воєнного стану та трансформації освітньої системи України. Визначено, що аналіз досвіду ЄС дає змогу адаптувати ефективні практики для модернізації національної магістерської освіти, підвищення конкурентоспроможності випускників, посилення їхньої мобільності та інноваційного потенціалу.
Зроблено висновок про те, що магістерська освіта є важливим чинником у підготовці висококваліфікованих фахівців, спроможних сприяти розвитку інноваційних економік та забезпечувати сталість суспільного поступу. Водночас Україна, дотримуючись євроінтеграційного напряму, має необхідні передумови для гармонізації підготовки магістрів із вимогами європейського освітнього простору.
Посилання
Європейська рамка кваліфікацій. (б.р.). Europass. URL : https://europass.europa.eu/uk/instrumenty-europass/yevropeyska-ramka-kvalifikatsiy
Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII. (2014, 1 липня). Відомості Верховної Ради України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Кабінет Міністрів України. (2011, 23 листопада). Постанова № 1341 «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» (у ред. 2022 р.). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п
Закон України «Про освіту» № 2145-VIII. (2017, 5 вересня). Відомості Верховної Ради України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Указ Президента України «Про Стратегію сталого розвитку України до 2030 року». (б.р.). URL : https://ips.ligazakon.net/document/JH6YF00A
Міністерство освіти і науки України. (2023, 23 жовтня). Наказ № 1050 «Про затвердження Положення про підготовку здобувачів вищої освіти ступеня магістра». URL : https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-polozhennya-pro-pidgotovku-zdobuvachiv-vishoyi-osviti-stupenya-magistra
Міністерство освіти і науки України. (б.р.). Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 рр. URL : https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki
Кабінет Міністрів України. (2021, 23 лютого). Розпорядження № 286-р «Про схвалення Концепції розвитку вищої освіти України на 2021–2031 роки». URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-kontseptsii-rozvytku-vyshchoi-osvity-v-ukraini-na-20212031-roky-286r
Bray M. (2003). Comparative education in the era of globalisation: Evolution, missions and roles. Policy Futures in Education, 1 (2), 209–224. https://doi.org/10.2304/pfie.2003.1.2.2
de Wit, H. (2011). Trends, issues and challenges in internationalisation of higher education. Centre for Applied Research on Economics and Management, Hogeschool van Amsterdam. Retrieved from : https://aca-secretariat.be/newsletter/trends-issues-and-challenges-in-internationalisation-of-higher-education
/?utm_source
European Higher Education Area. (2018, May 24–25). Paris Communiqué. Ministerial Conference, Paris. URL : https://ehea.info/page-ministerial-conference-paris-2018
European Commission. (2023). Education and Training Monitor 2023. URL : https://education.ec.europa.eu
/document/education-and-training-monitor-2023
Eurydice. (2022). The structure of the European education systems 2022/23: Schematic diagrams. Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. URL : https://eurydice.eacea.ec.
europa.eu
ENQA. (2015). Standards and guidelines for quality assurance in the European Higher Education Area (ESG). Brussels: European Association for Quality Assurance in Higher Education. URL : https://enqa.eu/index.php/home/esg/
OECD. (2023). Education at a glance 2023: OECD indicators. Paris: OECD Publishing. URL : https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
UNESCO. (2021). Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris : UNESCO Publishing. URL : https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707