ГОТОВНІСТЬ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАЦІЇ ФАХІВЦІВ МОРСЬКОЇ ГАЛУЗІ: СТРУКТУРНО-КОМПОНЕНТНИЙ АНАЛІЗ
Камінська С. В., Діденко М. О.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.10Ключові слова:
готовність, професійна іншомовна комунікація, морська галузь, компоненти готовності, мотиваційний, когнітивний, комунікативний, рефлексивнийАнотація
У статті здійснено ґрунтовний теоретичний аналіз та системне осмислення поняття "готовність" у контексті професійної іншомовної комунікації фахівців морської галузі. На основі аналізу сучасних тенденцій у професійній підготовці обґрунтовано доцільність цілеспрямованого та безперервного формування готовності в системі навчальної роботи. Особлива увага приділяється специфіці морської професії, що вимагає не просто володіння мовою, а швидкої та точної комунікації в екстремальних умовах, що безпосередньо впливає на безпеку навігації та виконання функціональних обов'язків.
Визначено та детально охарактеризовано ключові компоненти, що формують структуру готовності: мотиваційний, який відображає прагнення та усвідомлення важливості іншомовного спілкування; когнітивний, що охоплює необхідні теоретичні знання та професійну термінологію; комунікативний, який включає практичні вміння та навички ефективного спілкування, а також рефлексивний компонент, що забезпечує здатність до самоаналізу та коригування власної комунікативної поведінки. Досліджено взаємозв'язок цих компонентів та їхнє інтегративне значення для успішної професійної діяльності в морській галузі, особливо в умовах сучасних викликів, таких як змішаний формат навчання та підвищені вимоги до взаємодії в багатонаціональних екіпажах.
У сучасних умовах глобалізації та посилення міжнародної взаємодії професійна іншомовна комунікація набуває ключового значення для фахівців усіх галузей, але для морського транспорту вона є особливо критичною. Ефективне спілкування іноземною мовою є не просто навичкою, а інтегративною характеристикою професійної діяльності, що забезпечує координацію, безпеку та успішне виконання завдань в багатонаціональних екіпажах та під час взаємодії з міжнародними службами. Морська галузь є однією з найбільш глобалізованих сфер професійної діяльності, де іншомовна комунікація виступає не просто бажаною, а критично важливою умовою для ефективного виконання функціональних обов’язків, починаючи від ведення радіопереговорів і закінчуючи повсякденним спілкуванням на борту судна.
Поняття "готовність" до професійної діяльності, зокрема до іншомовної комунікації, є центральним у педагогічній та психологічній науці. Воно визначається як комплексний стан, що охоплює не лише знання та вміння, а й психологічну налаштованість та особистісні якості, необхідні для успішного виконання професійних функцій. Формування такої готовності для фахівців морської галузі доцільно здійснювати в системі як аудиторної, так і позанавчальної роботи, що зумовлено специфікою цілей та завдань підготовки, особливим характером об’єкта професійної діяльності, а також змістом і формами освітнього процесу, який має відповідати сучасним викликам.
Метою даної статті є теоретичне обґрунтування, аналіз та моделювання структурних компонентів готовності фахівців морської галузі до професійної іншомовної комунікації з урахуванням специфіки майбутньої професійної діяльності та динаміки змін у світовій морській галузі.
Посилання
Беньковська Н. Б. Сутність змісту комунікативної готовності до іншомовного спілкування майбутніх офіцерів військово-морських сил збройних сил України. Морська безпека та оборона. Журнал. № 2. 2023. https://doi.org/10.32782/msd/2023.2.1
Бобришева Н. М. Теоретичні засади готовності майбутнього морського фахівця до професійної діяльності у полікультурному середовищі. Сучасний фахівець: гуманіст, професіонал, майстер : монографія / керівн. авт. кол. Є. С. Барбіна. Херсон : ТОВ «ВКФ «СТАР» ЛТД», 2016. 402 с.
Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України ; гол.ред. В. Г. Кремень : 2-ге вид., допов. та перероб. Київ : Юрінком Інтер, 2021. 1144 с. С. 163.
Камінська С. В. Формування готовності майбутніх фахівців морського транспорту до професійної іншомовної комунікації у різних формах позанавчальної роботи : дис. … доктора філософії : 011 Освітні, педагогічні науки. Київ, 2025. 272 с. С. 76.
Капська А. Й. Педагогіка живого слова : навч.-метод. посіб. Київ : ІЗМН, 1997. 140 с.
Кміта Є. Когнітивний компонент професійної (іншомовної) комунікативної компетентності диспетчерів управління повітряним рухом. Молодь і ринок. 2019. № 11 (178). С. 59-64. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.191575
Мартиновська О. Я. Формування готовності вчителів до проектно-впроваджувальної діяльності: теорія і практика : монографія. Івано-Франківськ : Симфонія форте: Полтава : Довкілля-К. 2009. 500 с.
Нечепоренко М. А. Формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку : дис. … кан. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2019. Тернопіль, 2019. 290 с.
Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / за ред. З. Н. Курлянд. 3-тє вид., перероб. і доп. Київ : Знання, 2007. 495 с.
Психологія особистості : підручник для студ. вищ. навч. закл. / С. Д. Максименко, К. С. Максименко, М. В. Папуча. Київ : Вид-во ТОВ «КММ», 2007. 295 с.
Семенець Л. М. Змістовий аналіз професійної готовності майбутніх учителів математики. Проблеми освіти : науковий збірник. Київ : Освіта України, 2009. № 61. С. 96-100.
Сотер М. В. Формування готовності майбутніх інженерів-судномеханіків до міжкультурної комунікації : дис. … канд. пед. наук :13.00.04. Херсон, 2018. Тернопіль, 2018. 297 с.
Троцький Р. Формування готовності до управлінської діяльності майбутніх офіцерів на ціле-мотиваційному етапі: хід і результати експериментальної роботи. Естетика і етика педагогічної дії. 2020. Вип. 21. С. 90-95. DOI: 10.33989/2226-4051.2020.21.218097
Цибулько І. О. Психологічні чинники розвитку професійної рефлексії майбутніх фахівців авіаційної сфери : автореф. дис. … канд. псих. наук : 19.00.07. Київ. 2014. 22 с. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6027/1/I_Tsybulko_Avtoreferat_19.00.07.pdf.
Чеботарьов М. К. Формування готовності майбутніх менеджерів до адаптивного управління у процесі професійної підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харьків, 2018. 345 с.
Adeosun O. T., Adegbite W. M. Human resource professionals and readiness for the future of work. EUREKA: Social and Humanities. 2022. № 5 Р. 39–50. doi: http://doi.org/10.21303/2504-5571.2022.002486
Noels K. A. and Giles H. Social identity and language learning. In: Ritchie, W. C. and Bhatia, T. K. (Eds.). The new handbook of second language acquisition. London, England : Emerald. 2009. P. 647-670.
Wang M., Wang H., Shi Y. The role of English as foreign language learners’ grit and foreign language anxiety in their willingness to communicate: Theoretical perspectives. Front. Psychol. 2022. 13:1002562. doi: 10.3389/fpsyg.2022.1002562