ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВЕКТОР РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ТА НАВЧАННЯ: ТЕНДЕНЦІЇ, ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Забіяка І. М.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.09

Ключові слова:

професійна освіта і навчання, освітній процес, моделі професійної освіти та навчання, моделі освіти, тенденції розвитку освіти, здобувачі освіти, Європейський Союз

Анотація

У 2002 році Європейський комітет ініціював «Копенгагенський процес», який уперше визначив європейську стратегію професійної освіти та навчання, яка ґрунтувалася на оцінці актуального становища, яку поділяють країни – члени Європейського Союзу. Мета цієї концепції – розширити співробітництво в конкретній частині початкової та безперервної професійної освіти, однак без будь-яких організаційно-правових зобов’язань. У документі викладено рекомендації для держав-членів ЄС, які передбачають відповідні принципи діяльності [2].

У статті схарактеризовані реформи професійної освіти та навчання у контексті рекомендацій стратегії «Копенгагенський процес». В досліджені відзначено тенденцію до створення спільної моделі професійної освіти у європейському просторі, а також охарактеризовано суттєві розбіжності, які збереглися та продовжують поглиблюватися. Зазначимо, що проєкт зближення систем освіти і навчання держав-членів ЄС з метою створення спільного простору професійної мобільності на континентальному рівні розпочався з самого початку з початку європейської інтеграції.

У 1957 році Римський договір закріпив професійну підготовку як сферу діяльності Співтовариства. Однак, необхідно було пройти значний проміжок часу, поки було налагоджено процес оперативного співробітництва, структурований навколо спільних цілей і базових стандартів [12]. Незважаючи, що Маастрихтський договір встановив цей принцип у 1992 році, реалізований він був лише у період цього століття, коли сформувалася справжня політика Співтовариств у даній сфері. «Європейська стратегія освіти та навчання», відома як «E&T 2010», була започаткована у 2002 році Барселонською Європейською Радою, наслідуючи Лісабонську стратегією, прийнятою двома роками раніше. За результатами дослідження було встановлено, що вона передбачає шість пріоритетів: підвищення цінності освіти і навчання в усіх його формах (формальній, неформальній, інформальній); інформування, керівництво і консультування; інвестування часу і грошей; узгоджувати освітні послуги з потребами здобувачів освіти; поширювати базові навички; сприяти впровадженню інноваційних методів навчання. Як зазначено в статті, що це не нав’язана схема або структура, а загальна стратегія, яку кожна держава-член ЕС зобов’язується наповнити змістом, спираючись на постійний обмін досвідом, зберігаючи при цьому контроль над методами і ресурсами. Ця необов’язкова процедура, відома як «відкритий метод координації» (ВМК), розроблений у 1997 році на підтримку Європейської стратегії зростання і зайнятості, після чого був поширений на соціальну інтеграцію і лише у 2002 році на освіту і професійну підготовку.

Однак, можна відзначити, що більше двадцяти років по тому, конвергенція не є настільки очевидною, натомість спостерігається суттєва різноманітність, яка й надалі панує в Європі, коли йдеться про професійну освіту. Проаналізувавши розвиток професійної освіти та навчання з 1995 року, стало можливим окреслити перспективну картини розвитку ПОН в Європі в період до 2035 року.

Посилання

Пуховська Л. Професійна освіта та інновації: досвід країн Європейського Союзу. Професійна педагогіка. № 14. 2018. С. 124-132.

Cedefop. The Copenhagen Declaration. November 2002. URL : https://www.cedefop.europa.eu/cs

/content/copenhagendeclaration?utm_source=chatgpt.com

CEDEFOP (2015). «Renforcer l’enseignement et la formation professionnels pour améliorer la vie des citoyens». Note d’information, mars 2015 [Bilan d’étape du processus de Copenhague]. URL : https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/strengthening_vocational_education_and_training_en.pdf

Commission européenne. «Coopération européenne renforcée en matière d’enseignement et de formation professionnels». URL : https://eurlex.europa.eu/legalcontent/FR/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:ef0018&

from=FR

Daija Z., Kinta G. Vocational education and training in Europe. Latvia. Cedefop ReferNet VET in Europe reports. 2016.

Dunia Pepe, Piera Casentini. Innovation in VET: Italy. Cedefop ReferNet. URL : https://cumulus.

cedefop.europa.eu/files/vetelib/2014/2014_Innovation_in_VET_IT.pdf

Niemeyer B. Between school and work – dilemmas in European comparative transition research. European Journal of Vocational Training. № 42. 2007. Р. 116–137.

Pigeaud R. Vocational education and training in Europe – France. Cedefop ReferNet VET in Europe reports. Centre Inffo. 68. 2016. URL : http://libserver.cedefop.europa.eu/vetelib/2016/2016_CR_FR.pdf

The changing nature and role of vocational education and training in Europe. 2017. Vol. 2. Bruxelles. Cedefop.

The New European Agenda for Adult Learning 2021–2030. Council Conclusions on the follow up of the report on concrete future objectives of education and training systems. 2021. URL : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32021G1214%2801%29

Treaty establishing the European Economic Community (Rome, March 25, 1957). URL : https://www.cvce.eu/en/obj/treaty_establishing_the_european_economic_community_rome_25_march_1957-en-cca6ba28-0bf3-4ce6-8a76-6b0b3252696e.html?utm_source=chatgpt.com

Tritscher–Archan S. Vocational education and training in Europe – Austria. Cedefop ReferNet VET in Europe reports. 2016.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ