МОДЕЛЬ СИСТЕМИ КУРСОВОЇ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ ДЛЯ УЧАСТІ В МІЖНАРОДНИХ ОПЕРАЦІЯХ З ПІДТРИМАННЯ МИРУ І БЕЗПЕКИ

Дужий Р. В., Деркач Т. М.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.08

Ключові слова:

компетентності, миротворчі операції, курсова підготовка військовослужбовців, міжнародні стандарти, мовна підготовка, модель системи, готовність, рефлексивні технології

Анотація

Дослідження подає обґрунтовану модель системи курсової підготовки військовослужбовців Збройних Сил України для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки. Робота акцентує на сучасних викликах, зумовлених еволюційною динамікою конфліктів, появою нових загроз, обмеженістю ресурсів та необхідністю дотримання міжнародних стандартів підготовки. Розроблена модель складається з чотирьох взаємопов’язаних блоків: концептуально-цільового, змістового, організаційного та результативного. Концептуальний блок базується на системному, інтегративному, компетентнісному, акмеологічному та контекстному підходах, ураховує мега-, макро-, мезо- й мікрофактори впливу, що забезпечує узгодженість підготовки за міжнародними стандартами та національними пріоритетами. Змістовий блок охоплює теоретичні модулі, спеціальну та мовну підготовку за мовним стандартом НАТО STANAG 6001, а також практичні заняття, рольові ігри, польові тренування, штабні вправи. Організаційний блок визначає структуру, зміст, методику та умови реалізації освітнього процесу. Він передбачає модульну побудову навчання, використання інтерактивних і рефлексійно орієнтованих технологій, побудову іншомовного та імерсивного навчального середовища, критичного мислення й уміння працювати в умовах невизначеності. Методичне забезпечення структурується за рівнями «форми – методи – засоби» та охоплює автентичні матеріали, симуляційні тренажери, мультимедійні ресурси й матеріально-технічне забезпечення, необхідне для відпрацювання алгоритмів дій у типових та стресових ситуаціях. Результативний блок представлений у вигляді чотирьох взаємопов’язаних компонентів готовності, кожен із яких охоплює специфічну складову підготовки військовослужбовця – когнітивну, ціннісно-мотиваційну, психомоторну та рефлексійну. Ці компоненти забезпечують комплексний розвиток військовослужбовця як суб’єкта миротворчої діяльності: від знань і навичок до мотивації, цінностей і здатності до самооцінки, аналізу й удосконалення власних дій. Визначено критерії перевірки результатів підготовки. Виходячи з мети та змісту підготовки створено схему, яка ілюструє зв’язки між усіма елементами моделі та послідовність реалізації етапів підготовки.

Посилання

Williams P. D. The Security Council's peacekeeping trilemma. International Affairs, 96 (2), 2019. P. 479–499. https://doi.org/10.1093/IA/IIZ199

Nordin N. N. H. Challenges in United Nations Peacekeeping Operations. International Journal of Social Science Research, 10 (1), 2022. P. 59. https://doi.org/10.5296/ijssr.v10i1.19141.

Bellamy A. J., Hunt C. T. Twenty-first-century UN peace operations: protection, force, and the changing security environment. International Affairs, 91 (6), 2015. P. 1277–1298. https://doi.org/10.1111/1468-2346.12456

Maintenance of International Peace and Security. (2022). Report of the Secretary-General on the Work of the Organisation – United Nations. P. 44–61. https://doi.org/10.18356/9789210019842c003

De Coning C. How Not to Do UN Peacekeeping. Global Governance: A Review of Multilateralism and International Organisations, 29 (2), 2023. P. 152–167. https://doi.org/10.1163/19426720-02902008

Vincent-Orugbo E. Obstacles to sustainable peace in post-conflict Liberia: An analysis of the challenges faced by peacekeeping operations. World Journal of Advanced Research and Reviews, 24 (3), 2024. P. 2078–2086. https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.24.3.3872

Kanova L. Comparative analysis of the efficiency of foreign language training of Ukrainian armed forces officers at higher military educational institutions. Paradigm of Knowledge, No 2 (56), 2023. https://doi.org/10.26886/2520-7474.2(56)2023.5

Бойко О. В. Теорія і методика формування лідерської компетентності офіцерів Збройних сил України. Житомир : Вид. О.О. Євенок, 2020. 667 с.

Дужий Р. В. Роль та місце психологічної підготовки національного персоналу до участі у МОПМБ. Вісник Національного університету оборони України, № 3 (56), 2020. C. 26–32. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2020-56-3-26-32

Duzhyi R. V., Derkach T. M. Learning styles of the Armed Forces of Ukraine personnel undergoing English language courses. Educational Technology Quarterly, 2024 (1), 2024. P. 97–119. https://doi.org/10.55056/etq.659

Medvid M. M., Storoška M., Kurbatov A. A., Medvid Y. I., Bunechko A. M. Enhancing combat readiness via evidence-based pedagogical innovations in the National Guard of Ukraine officer training. Educational Dimension, 11, 2024. P. 116–128. https://doi.org/10.55056/ed.803

Pînzariu S., Pînzariu A.-I. Operational Efficiency Through Optimisation of Education and Training Processes in NATO Missions. Int. Conf. Knowledge-Based Organisation, 30 (1), 2024. P. 1–7. https://doi.org/10.2478/kbo-2024-0019

Kim M., Kim S. The actual condition and improvement of the continuing education program for military personnel. Journal of Advances in Military Studies, 6 (3), 2023. P. 1-28. https://doi.org/10.37944

/jams.v6i3.201

Рахманов В. Педагогічна модель військової підготовки громадян України. Зб. наукових праць Національного університету оборони України, № 1 (49), 2024. C. 194–204. https://doi.org/10.33099

/2617-1783/2024-49/194-204

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ