МИСТЕЦТВО І ВИХОВАННЯ: СИНЕРГІЯ ДЛЯ УСПІХУ
Бовсунівський В. М., Грабовський П. П.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.03Ключові слова:
мистецтво, виховання, цифровізація, синергія, компетентність, інтеграція, критичне мислення, емоційний інтелект, Нова українська школаАнотація
Стаття присвячена дослідженню синергетичного потенціалу інтеграції мистецтва у освітню систему, де мистецтво перестає бути лише естетичним доповненням і трансформується в ключовий інструмент гармонійного та всебічного розвитку здобувача освіти у період цифрової трансформації сфери освіти України. Констатується нове розуміння ролі мистецтва в освітньому процесі, де воно виступає потужним каталізатором для розвитку фундаментальних когнітивних, емоційних та соціальних навичок і його вплив є синергетичним: воно одночасно працює на кілька площин розвитку, створюючи ефект, більший за суму окремих складових. Науково обґрунтовано, що мистецтво впливає не лише на креативні, а й на когнітивні, емоційні, соціальні та морально-етичні аспекти, сприяючи формуванню цілісного та збалансованого мислення. Обґрунтовано важливість використання мистецьких методів як інструменту виховної роботи, що дозволяє формувати ціннісні орієнтири та активну громадянську позицію. У роботі детально аналізуються психолого-педагогічні механізми впливу мистецтва на розвиток особистості, здатної ефективно долати виклики сучасного світу. Представлено наукове обґрунтування того, як емоційно-ціннісний компонент мистецтва сприяє розвитку критичного мислення, емпатії, комунікативних навичок та соціальної відповідальності. Наголошено, що практичні аспекти реалізації міжпредметної інтеграції в сучасному освітньому процесі створюють сприятливі умови для розкриття творчого потенціалу кожного учня, підвищують його внутрішню мотивацію до навчання та формують вміння працювати в команді.
Стаття також висвітлює роль культурного середовища та педагогічної підтримки у забезпеченні емоційного благополуччя учнів. Результати дослідження підкреслюють, що синергія мистецтва і виховання сприяє розвитку творчих здібностей, етичної свідомості, соціальної компетентності та підтверджують, що органічне та системне поєднання мистецтва з іншими освітніми дисциплінами є необхідною умовою для формування інноваційної, адаптивної та соціально відповідальної особистості, що є ключовим для успішного розвитку цифрового суспільства та його стійкості до викликів.
Посилання
Цифрова трансформація освіти і науки. МОН України. URL: https://mon.gov.ua/tag/tsifrova-transformatsiya-osviti-i-nauki?&tag=tsifrova-transformatsiya-osviti-i-nauki
Програма великої трансформації Освіта 4.0: український світанок. МОН України. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/12/10/Osvita-4.0.ukrayinskyy.svitanok.pdf
Лавриченко Н. Множинний інтелект і обдарованість у теоретичній моделі Говарда Гарднера. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. №4 (58). С. 11-20.
Масол Л. Нова українська школа: Методика навчання інтегрованого курсу "Мистецтво" у
-2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу : навчально-методичний посібник. Київ : Генеза, 2019. 208 с.
Масол Л. Інтеграція? Інтеграція… Інтеграція! (Поліцентрична інтеграція змісту загальної мистецької освіти). Теорія художньої освіти та виховання. 2020. № 1 (95). С. 20-27.
Масол Л., Миропольська Н., Рагозіна В. та ін. Формування базових компетентностей учнів загальноовітньої школи у системі мистецької освіти / за наук. ред. Л. Масол. Київ : Педагогічна думка, 2010. 232 с.
Рудницька О. Педагогіка: загальна та мистецька : навч. посіб. Тернопіль : Навчальна книга, 2005. 360 с.