ТЕХНІКА МОВЛЕННЯ ЯК ОСНОВА МАЙСТЕРНОСТІ МОВЛЕННЯ ПЕДАГОГА

Барахтян М. М.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.02

Ключові слова:

техніка мовлення, дикція, дихання, голос, культура мовлення, майстерність мовлення, професійна комунікація

Анотація

У статті розглянуто техніку мовлення як провідний чинник формування мовленнєвої майстерності педагога в процесі професійної підготовки.

Окреслено основні елементи техніки мовлення (дихання, голос, дикція) та їхній вплив на ефективність педагогічної  комунікації в процесі професійної діяльності.

На основі ґрунтовного аналізу психолого-педагогічної та спеціальної літератури, а також практичного досвіду, визначено значення техніки мовлення для професійної підготовки майбутніх учителів і розвитку культури педагогічного спілкування шляхом використання елементів театральної педагогіки.

Висвітлено і практично доведено важливість таких навчальних дисциплін, як «Основи культури і техніки мовлення», «Культура мовлення та виразне читання», «Практикум ефективної наукової комунікації», «Риторика» («Ораторське мистецтво»), «Практикум з педагогічного артистизму», які значною мірою впливають на розвиток елементів техніки мовлення і сприяють підвищенню рівня професійної майстерності.

Схарактеризовано зміст логічно структурованої системи вправ, творчих завдань і тренінгів з техніки мовлення, які сприяють удосконаленню майстерності мовлення педагога.

Визначено ефективні педагогічні умови вдосконалення техніки мовлення у процесі фахової підготовки фахівців освітньої галузі, які передбачають: вивчення спеціальних дисциплін у процесі професійної підготовки; наявність творчої особистості викладача; використання технологій навчання з використанням творчих завдань, виконання вправ і мовленнєвих тренінгів; посилення самостійної роботи студентів над розвитком професійного дихання, голосу й дикції; наявність мотивації студентів в удосконаленні професійного мовлення; формування комунікативної компетентності й опанування нормами літературної мови з метою підвищення рівня мовленнєвої культури; систематична мовна практика та здійснення самоконтролю. 

Запропоновано практичні рекомендації щодо розвитку й удосконалення мовленнєвої майстерності педагога.

Посилання

Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Риторика : навч. посіб. Львів, 2021. 200 с.

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. К. : К.І.С., 2004. 112 с.

Борбич Н. Компетентність як педагогічне явище. Педагогіка і психологія професійної освіти. К. : 2011. № 3 С. 91-97.

Гладишева А. О. Сценічна мова. Дикційна та орфоепічна нормативність : навч. посіб. Київ : ТОВ «Червона Рута-Турс», 2007. 268 с.

Єлісовенко Ю. П. Ораторське мистецтво: постановка голосу й мовлення : навч. посіб. Київ : Атіка, 2008. 204 с.

Олійник Г. А. Виразне читання. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан, 2011. 224 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ