ЕМОЦІЙНИЙ КОНТРОЛЬ ЯК КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОФІЦЕРА: ПЕДАГОГІЧНИЙ ВИМІР
Акрамов М., Остапчук Т. С., Гібало О. В.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.01Ключові слова:
емоційний контроль, психологічна стійкість, військовий лідер, офіцер, емоційна дистанція, стратегічне дихання, цілеспрямована діяАнотація
У статті розглядається проблема емоційного контролю як одного з ключових елементів професійної підготовки офіцерського складу в системі військової педагогіки.
Визначено роль емоційного самоконтролю у забезпеченні психологічної стійкості, ефективного лідерства та готовності офіцерів Збройних Сил України до прийняття обґрунтованих рішень у стресогенних умовах сучасного бойового середовища.
Зазначено, що глибоке розуміння будови та функціонування нервової системи є основою для формування у військовослужбовців навичок контролю над власними емоційними реакціями у стресових ситуаціях. Ось чому терапевти вчать пацієнтів називати свої почуття під час стресу. Вважаємо, що під час підготовки офіцерів необхідно приділяти увагу на цей аспект. Залишатись холоднокровним в будь якій ситуації допоможе не тільки офіцеру правильно прийняти рішення, а ще й бути прикладом для особового складу, який завжди дивиться на командира та сприймає його стан і думки.
Особливу увагу приділено педагогічним аспектам розвитку навичок емоційного контролю в процесі військового навчання та виховання майбутніх офіцерів. На основі історичного досвіду (концепції Міямото Мусаші) та сучасних підходів військового лідерства (позиція генерала Валерія Залужного) обґрунтовано необхідність цілеспрямованого формування емоційної витримки як важливої складової особистості офіцера й ефективного функціонування військових колективів.
Доведено, що емоційний контроль є ключовим елементом формування психологічної стійкості та ефективності офіцера в сучасних умовах військової служби. Досвід, викладений у працях Міямото Мусаші, а також сучасне бачення військового лідерства, яке відстоює генерал Валерій Залужний, підтверджують актуальність розвитку навичок емоційного самоконтролю та стресостійкості у системі військово-педагогічної підготовки офіцерського складу.
Посилання
Міямото Мусаші. Книга п’яти кілець. Тридцять п’ять статей закону війни. Київ : Основи, 2020. 256 с.
Залужний В. Моя війна. Книга 1. Київ : Фоліо, 2023. 320 с.
Головне управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України. Доктрина військового лідерства у ЗСУ: ВКП 7-00(03).01 : затв. 01.12.2020. Київ : ГШ ЗСУ, 2020. 88 с.
Долгоновська Л. Залізний генерал. Уроки людяності. Харків : Ранок, 2022. 272 с.
Пінкер С. Як працює мозок. Київ : Наш Формат, 2019. 416 с.
Бойовий статут Збройних Сил України. Частини 2, 3. Київ : Міноборони України, 2022.
Маруненко І. М. Анатомія: Фізіологія, еволюція нервової системи. Львів : Світ, 2021. 368 с.
Восс К. Ніколи не йдіть на компроміс. Техніка ефективних переговорів. Київ : КМ-Букс, 2021. 304 с.
Чопра Д. Тотальна медитація. Київ : BookChef, 2022. 240 с.
Сельє Г. Анатомія стресу. Харків : Фоліо, 2019. 352 с.
Bалендр А., Комарницька О. Розвиток емоційної та вольової стійкості майбутніх офіцерів у контексті сучасної військової освіти. Освітологічний дискурс. 2023. № 2 (40).
Гонсалес Л., Еррера М. Вплив емоційного інтелекту військових лідерів на управління кризами під час війни. Revista Cubana de Medicina Militar. 2024. № 53 (1).