ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНІХ ДЖЕРЕЛ ТА ОНЛАЙН ПЛАТФОРМ ПРИ ФОРМУВАННІ ФАХОВОЇ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-159.2025.03Ключові слова:
комунікативна компетентність, онлайн-платформи, цифрові технології, мовні навички, дистанційне навчання, інтерактивні завданняАнотація
У статті розглянуто питання використання освітніх джерел та онлайн-платформ у формуванні фахової іншомовної комунікативної компетентності майбутніх філологів. Сучасний розвиток освітніх технологій сприяє впровадженню інноваційних підходів до навчального процесу, зокрема, через використання цифрових ресурсів, що забезпечують ефективне засвоєння мовних навичок студентами. Одним із основних аспектів цього процесу є інтеграція освітніх платформ, таких як Coursera, Duolingo, Moodle та ін., що дозволяють студентам не лише вивчати теоретичні знання, але й покращувати практичні уміння з іноземних мов у реальному часі.
В статті зазначено важливість адаптації методів викладання до індивідуальних потреб студентів через цифрові ресурси, що забезпечують доступ до автентичних матеріалів, інтерактивних завдань та можливостей для міжкультурної комунікації. Ці ресурси сприяють розвитку навичок читання, письма, аудіювання та говоріння, що є важливими складовими іншомовної комунікативної компетентності майбутніх філологів.
Стаття аналізує переваги та виклики використання онлайн-ресурсів у підготовці фахівців-філологів, зокрема їх вплив на розвиток мовних навичок і комунікаційної компетентності. Виведено перспективи подальшого впровадження цифрових технологій у навчальний процес, зокрема в контексті використання платформ для вивчення іноземних мов. Окремо зазначено, що питання застосування онлайн-ресурсів у процесі вивчення іноземних мов досліджували як вітчизняні, так і зарубіжні науковці, серед яких Н. Балик, А. Найдьонова, Л. Морська та інші. Водночас, практичні аспекти цієї проблематики залишаються недостатньо дослідженими і потребують подальших наукових досліджень та вдосконалення методик впровадження цифрових технологій у навчання.
Посилання
Балик Н. Р., Шмигер Г. П. Моделі впровадження електронного навчання у педагогічному університеті. Комп'ютер у школі та сім'ї. 2016. № 2. С. 10-14. URL : http://nbuv.gov.ua
/UJRN/komp_2016_2_3
Блощинський І. Г. Використання спеціалізованого програмного додатку Аnki під час самостійної професійної іншомовної підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до складання державних екзаменів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т. 58, вип. 2. С. 49-58. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_58_2_7
Брик Т. О. Формування вмінь іншомовного професійного спілкування майбутніх офіцерів у вищих військових навчальних закладах : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Нац. авіац. ун-т. Київ, 2009. 232 с.
Гуржій А. М., Лапінський В. В. Взаємозв’язок інформатизації суспільства й системи освіти. Комп’ютер у школі та сім’ї. № 8 (128). 2015. С. 5–9.
Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради України. № 2661-VIII від 20.12.2018. № 38-39. 380 с. [Електронний ресурс]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Кухаренко В. М., Бондаренко В. В. Екстрене дистанційне навчання в Україні : монографія / за ред. В. М. Кухаренка, В. В. Бондаренка. Харків : Вид-во КП «Міська друкарня», 2020. 409 с.
Мартиненко О. Є. [Електронний ресурс]. URL : https://2015.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=120
Моцар М. М. Формування полікультурної компетентності майбутніх перекладачів з використанням технологій дистанційного навчання : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. К., 2018. 318 с.
Найдьонова А. В. ДНЗ “Дніпропетровський центр професійно-технічної освіти туристичного сервісу, 2017. 73 с.
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки [Електронний ресурс]. URL : http://www.meduniv.lviv.ua/files/info/nats_strategia.pdf.
Сура Н. А. Іноземна професійна компетентність: головні принципи та компоненти процесу навчання професійно орієнтованого спілкування. Вісник Луганського педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. № 4 (60). 2003. С. 190–192.
Сучасні засоби навчання іноземних мов у вищих навчальних закладах / Національний університет «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого» / упор. доц. Нестеренко К. В. Харків : НУ «ЮАУ ім. Ярослава Мудрого», 2013. 132 с.
Тадеєва М., Купчик М., Літвінчук А. Використання засобів ІКТ для формування навчальних комунікативних стратегій під час вивчення іноземних мов у немовиних закладах вищої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. Том 81. № 1. С. 272-284.
Татаренко А. Б. Компетентність – вимога сучасності. Світло. 1996. No 1. С. 57–64.
Чередніченко Г. А., Шапран Л. Ю. Формування іншомовної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей в процесі вивчення курсу «Іноземна мова» в системі Moodle [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://2016.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=115
Чередніченко Г. А., Никитенко О. В. Організація дистанційного навчання в платформі MOODLE у процесі вивчення іноземної мови. Наука, освіта і суспільство: актуальні проблеми теорії та практики : збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції (10 березня 2023 р., м. Кропивницький. Кропивницький : ЦФЕНД, 2023. Ч. 1. С. 41-43.
Babbel [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://www.babbel.com/ – Дата звернення: 22.02.25
Blokdyk G. Digital Competence a Complete Guide. Emereo Pty Limited, 2018. 280 p.
Busuu [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://www.busuu.com/ru – Дата звернення: 23.02.25
Coursera. Learning English [Електронний ресурс]. URL : https://www.coursera.org/browse
/language-learning/learning-english – Дата звернення: 20.02.25
Duolingo [Електронний ресурс]. URL : https://uk.duolingo.com/ – Дата звернення: 20.02.25italki [Електронний ресурс]. URL : https://www.italki.com/ru – Дата звернення: 20.02.25
Keegan, M., & Holmberg, B. (Eds.) Distance education: International perspectives. London : Croom Helm, 1996. С. 114-122.
Lingoda [Електронний ресурс]. URL : https://www.lingoda.com/en/english/ – Дата звернення: 17.02.25
Memrise [Електронний ресурс]. URL : https://www.memrise.com/ru/ – Дата звернення: 18.02.25.
Moore, M. G., & Anderson, W. G. (Eds.) Handbook of distance education. Mahwah, New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, 2003.
Rosetta Stone [Електронний ресурс]. URL : https://eu.rosettastone.com/ – Дата звернення: 16.02.25
Talkpal.ai. Tandem vs. HelloTalk [Електронний ресурс]. URL : https://talkpal.ai/tandem-vs-hellotalk/ – Дата звернення: 16.02.25
The MOOC Juggernaut: Year 2 [Електронний ресурс]. URL : http://www.blog.class-central.com/the-mooc-juggernaut-year-2
Wedemeyer C. A. Learning at the back door: Reflections on the non-traditional learning in the lifespan. Madison, WI : University of Wisconsin Press, 1981.