КОНЦЕПЦІЯ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ ДО РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ
Олефіренко Т. О.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.20Ключові слова:
підготовка вчителів, трудове навчання, технології, професійна кар’єра, компетентність з розвитку професійної кар’єри, Нова українська школа, цифрова освіта, професійний розвиток, освітні технологіїАнотація
Сучасний світ стрімко змінюється під впливом цифрових технологій, глобалізації та інклюзивних освітніх тенденцій. Ці трансформації висувають нові вимоги до професійних компетентностей учителів, зокрема тих, хто спеціалізується на трудовому навчанні та технологіях. У зв’язку з цим постає потреба у розробці цілісної концепції підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій до розвитку професійної кар’єри, яка б відповідала викликам сучасності. Концепція, як початковий документ, визначає узгоджену систему поглядів на підготовку педагогів, забезпечуючи цілісне розуміння процесів професійного становлення. Вона базується на принципах, що слугують орієнтирами для створення стратегії педагогічної діяльності, та враховує нормативно-правову базу.
Стаття присвячена розробці авторської Концепції підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій до розвитку професійної кар’єри в умовах сучасних освітніх трансформацій. Розглянуто передумови створення Концепції, що зумовлені глобалізаційними процесами, цифровізацією та реформуванням освіти в Україні. Визначено основні цілі, завдання, зміст, організаційні форми та заходи реалізації Концепції, спрямовані на формування компетентності з розвитку професійної кар’єри. Особливу увагу приділено інтеграції теоретичних знань і практичних умінь, розвитку цифрових, лідерських та управлінських навичок, а також підготовці до кар’єрного консультування учнів. Очікувані результати включають створення освітнього простору для підготовки конкурентоспроможних педагогів, здатних до професійного саморозвитку та сприяння кар’єрному самовизначенню учнів. Концепція відповідає вимогам Нової української школи та сучасного ринку праці.
Сучасні виклики, такі як становлення демократичного суспільства, розвиток економіки та ринку праці, потребують від учителів трудового навчання та технологій не лише фахових знань, а й умінь адаптуватися до змін, управляти власною кар’єрою та сприяти кар’єрному самовизначенню учнів. Запропонована Концепція підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій до розвитку професійної кар’єри є цілісною системою, що поєднує теоретичну підготовку, практичний досвід і сучасні технології.
Посилання
Рижко В. А. Концепція. Енциклопедія Сучасної України. НАН України, Інститут енциклопедичних досліджень. Київ, 2014. URL : https://esu.com.ua/article-3256.
Коренева І. М. Концепція підготовки майбутніх вчителів біології до реалізації функцій освіти для сталого розвитку. Педагогічні науки : зб. наук. праць. 2018. Т. 2, № 82. С. 148-153. URL : https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/4614.
Курок В. П. Концептуальні засади підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій до роботи в Новій українській школі: наукова доповідь на методологічному семінарі НАПН України «Науково-методичне забезпечення розвитку професійної освіти в умовах нових викликів», 17 листопада 2022 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. Т. 4, № 2. С. 1-3. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4227.
Мулеса П. Концепція підготовки майбутніх учителів математики та інформатики до використання засобів віртуальної наочності у професійній діяльності. Фізико-математична освіта. 2023. Вип. 38, № 1. С. 54-59. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-008.
Степанченко Н., Окопний А. Концепція професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems. 2023. Vol. 51. P. 359-363. URL : https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5465.
Чупахіна C. Концепція підготовки майбутніх учителів до використання інформаційних технологій в інклюзивному навчанні дітей з інтелектуальними порушеннями. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. Вип. 3. С. 169-178. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2019_3_24.
Шевель Б. О. Концепція формування економічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2024. № 2 (147). С. 128-134. URL : http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20257.
Щерба Н. С. Концепція підготовки майбутнього вчителя іноземної мови до навчання учнів з інвалідністю: стан розробленості проблеми. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 190, № 1. С. 169-172. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-190-169-172.