СУЧАСНІ АСПЕКТИ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ
Шапран О. І., Шелест Л. А.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.18Ключові слова:
інтернаціоналізація освіти, глобалізація, академічна мобільність, світовий освітній простір, європейський освітній простір, віртуальна інтернаціоналізація, міжнародний досвід, шляхи інтернаціоналізації шкільної освітиАнотація
Сучасні умови життя без кордонів змінюють орієнтири національних систем освіти країн світу, що мають упроваджувати інституційні форми роботи, сприяти їх інтеграції до міжнародного, а також європейського освітніх просторів. Відтак, у сучасній освітній політиці вагоме місце займає інтернаціоналізація, котра крізь призму соціокультурного підходу включає пропозиції міжнародних освітніх курсів і заходів, надання адміністративних послуг, що забезпечують для педагогів та здобувачів освіти глобальне середовище для саморозвитку та самовдосконалення.
У статті розглянуто історію виникнення та зміст дефініції «інтернаціоналізація освіти», зв’язки між термінами «інтернаціоналізація» і «глобалізація» щодо освіти. Доведено, що об’єктивність і незворотність процесу глобалізації освіти призводить до інтернаціоналізації, розмиття національних кордонів і необхідності входження в світовий та європейський освітній простір. Уточнено сутність поняття «інтернаціоналізація загальної середньої освіти» як стратегічного процесу інтеграції глобального та інтеркультурного виміру в ЗЗСО з метою розширення зв’язків і співпраці здобувачів освіти та учителів шляхом зовнішньої і внутрішньої академічної мобільності, організації спільних заходів та інших програм партнерства на різних рівнях. З’ясовано, що основою інтернаціоналізації освіти педагогів стають партнерські відносини між різними закладами освіти, громадами, котрі налагоджуються на регіональному та національному рівнях. Визначено, що в умовах агресії російської федерації проти України європейський освітній простір відкритий для інтеграції вітчизняної освіти та імпорту освітніх послуг у системі загальної середньої освіти. Розглянуто шляхи і форми інтернаціоналізації шкільної освіти, перспективи інтернаціоналізації освіти у системі загальної середньої освіти у післявоєнний період.
Посилання
Дебич М. А. Теоретичні засади інтернаціоналізації вищої освіти: міжнародний досвід : монографія. Ніжин : ПП Лисенко. 2019. 408 с.
Денисюк О. Я., Дронь Т. О., Титаренко Н. В., Ткаченко В. В. Реформа НУШ як складова інтеграції української освіти в європейський освітній простір. Освітня аналітика України. 2022. № 4 (20). С. 84-97.
Дугінець Г., Моравська І. Інтернаціоналізація європейських приватних закладів середньої освіти: досвід для України. Економічний простір. 2023. Вип. (187). С. 15-22. https://doi.org/10.32782/2224-6282/187-2.
Забіяка І. М., Ковальчук О. М. Інтернаціоналізація вищої професійної освіти в Європі. Журнал «Наукові інновації та передові технології». Сер. «Управління та адміністрування», Сер. «Право», Сер. «Економіка», Сер. «Психологія», Сер. «Педагогіка». 2023. № 7 (21). С. 362-371. URL : http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/5389/5420.
Заячук Ю. Д. Аналіз національного рівня інтернаціоналізації вищої освіти: приклад України. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2021. № 6 (344). Ч. ІІ. С. 150-161.
Кивлюк О. П., Жукова Г. В. Модернізація шкільної освіти в Україні: шляхи інтернаціоналізації. Освітній дискурс : збірник наукових праць. 2019. Вип. 11 (3). С. 20-33.
М’ясковський М. Є. Основні виклики вищої школи в умовах глобалізації та інтернаціоналізації – тенденції та особливості. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. VII (84). Is. 207. Р. 22-25.
Мігович І. В. Процес інтернаціоналізації та його вплив на трансформацію національних систем вищої освіти країн Східної Європи кінця XX – початку XXI століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки 011 Освітні, педагогічні науки / Луган. Нац. ун-т імені Тараса Шевченка. Старобільськ, 2020. 44 с.
Нітенко О. Інтернаціоналізація вищої освіти як фактор розвитку університету. Освітологічний дискурс. 2015. № 2 (10). С. 205-216.
Федорчук І. Інтернаціоналізація вищої педагогічної освіти: досвід Азербайджану, Вірменії, Грузії. Science and Education a New Dimension. Сер: Педагогіка і психологія. 2014. II (12). Вип. 25. С. 72-75.
Хайдарі Н. І., Давиденко А. О., Мірошник С. О. Інструменти та технології віртуальної інтернаціоналізації в освітньому процесі. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 68. Т. 2. С. 16-19.
Beelen J. The long wait: Researching the implementation of internationalization at home. Internationalisation revisited: New dimensions in the internationalization of higher education / J. Beelen, H. de Wit [Eds.]. Amsterdam : CAREM, 2012. P. 9-20.
De Wit H., Hunter F., Howard L. Ergon-Polak E. Internationalisation of Higher Education. Study. Brussels, European Parliamentm, 2015. 319 p.
Harari M. Global Dimensions in U.S. Education: The University. New York : Center for War/Peace Studies, 1972. 60 p.
Knight J. Internationalization: A Decade of Changes and Challenges. International Higher Education. 2008. № 50. P. 6-7.