ПЕДАГОГІЧНА ПСИХОЛОГІЯ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ПСИХОЛОГА: СУЧАСНІ ОРІЄНТИРИ
Олійник І. В.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.10Ключові слова:
педагогічна психологія, професійна підготовка психолога, освітнє середовище, психолого-педагогічна підтримка, професійна компетентність, сучасна освітаАнотація
У контексті модернізації освіти та зростання ролі психологічного супроводу в освітньому середовищі актуалізується питання якісної професійної підготовки фахівців у галузі психології. Сучасний психолог має бути не лише консультантом, а й посередником між здобувачем, педагогом та освітньою системою загалом. У цьому зв’язку дисципліна «Педагогічна психологія» посідає важливе місце в освітньо-професійній підготовці психолога, оскільки має на меті сформувати базові знання про закономірності навчання й виховання, особливості психічного розвитку в умовах освітнього середовища, а також практичні навички взаємодії з учасниками освітнього процесу.
У статті проаналізовано сучасні орієнтири викладання педагогічної психології, окреслено її змістовно-ціннісний потенціал для формування професійної ідентичності психолога. Визначено ключові функції цієї дисципліни в підготовці майбутніх фахівців.
Показано, що сучасні орієнтири підготовки фахівців психологічного профілю потребують інтеграції знань про закономірності навчання, виховання та розвитку особистості в освітньому середовищі.
Визначено базові та універсальні принципи роботи психолога в освіті: гуманність, екологічність; демократичність; конструктивність; відкритість; зрозумілість і прийнятність для працівників освіти методів, що застосовуються психологом; конфіденційність.
Описано практичний досвід використання інноваційних технологій у процесі вивчення навчальної дисципліни «Педагогічна психологія», що дозволяє не лише урізноманітнити освітній процес, а й значно підвищити рівень залученості студентів, сприяє розвитку критичного мислення та рефлексивних навичок, глибшому осмисленню психологічних процесів, що відбуваються в освітньому середовищі.
Результати аналізу дозволяють стверджувати, що педагогічна психологія не лише поглиблює фахову підготовку, а й сприяє розвитку ціннісних орієнтирів і практичної готовності психолога до діяльності в освітньому просторі, що відповідає вимогам сучасного суспільства.
Посилання
Бітянова М. Р. Психолог у школі: зміст діяльності й технології : посібник. Київ : Главник, 2007. 159 с.
Горіна О. Т. Професійне становлення майбутнього фахівця-психолога на етапі навчання. Вісник науки та освіти. 2022. № 6 (6). С. 87-97.
Каблаш В. В. Теоретичні основи професійної підготовки майбутніх психологів в умовах ЗВО: досвід України, США та країн Європи. Педагогіка ДонНТУ. 2019. Вип. 1 (24). URL : https://pedagogy.donntu.edu.ua/1-24-2019/kablash-v-v-teoretychni-osnovy-profesifjnoi-pidhotovky-majbutnikh-psykholohiv-v-umovakh-zvo.
Коберник О. М. Педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2020. 284 с.
Максименко С. Д. Психологія в соціальній та педагогічній практиці. Київ : Наукова думка, 1988. 441 с.
Моляко В. О. Функціонування творчого мислення в інформаційно-віртуальному просторі суб’єкта : монографія. Київ-Львів. 2021. 194 с.
Освітньо-професійна програма «Консультування та корекційно-розвивальна робота першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 053 «Психологія». Університет імені Альфреда Нобеля, м. Дніпро. 2024. URL : https://duan.edu.ua/wp-content/uploads/2024/07/opp-psbak-2024.pdf.
Семиченко В. А. Психологія педагогічної діяльності : навч. посібник. Київ : Вища школа, 2004. 335 с.
Houtz J. C., Lewis C. D. The professional practice of educational psychology. Educ Psychol Rev 6, 1994. P. 1-23. https://doi.org/10.1007/BF02209022.