РОЛЬ МОВНОЇ НОРМИ У ФОРМУВАННІ МОВНОКОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОВЦІВ

Гальона Н. П., Калита О. М., Сулима О. П.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.01

Ключові слова:

мовна норма, мовний стандарт, стилістична норма, мовнокомунікативна компетентність, комунікативна лінгвістика, міжмовна інтерференція, білінгвізм

Анотація

Стаття присвячена ролі мовної норми у формуванні мовнокомунікативної компетентності мовців. Мова – важливий компонент національно-культурної самоідентифікації особистості, тому на сьогодні актуальною дидактичною проблемою є розширення сфери її функціювання й удосконалення мовнокомунікативної компетентності громадян.

Мета пропонованого дослідження – проаналізувати роль мовної норми у формуванні мовнокомунікативної компетентності мовців в умовах повномасштабного вторгнення росії та в ситуації вимушеного білінгвізму.

Наведено й узагальнено визначення мовної норми, класифіковано види мовних норм, акцентовано на стилістичній нормі, розмежовано поняття активного і пасивного знання рідної мови та місце мовної норми в цьому когнітивному процесі. Також описано рівні мовнокомунікативної компетентності мовців, значення кодифікації цих рівнів у стандартах державної мови, над якими працює Національна комісія зі стандартів державної мови. Проаналізовано шляхи, методи й прийоми формування українськомовної комунікативної компетентності зросійщених українців у ситуації війни росії проти України, виділено роль мотиваційного фактора й вплив українськомовного середовища на підвищення рівня мовнокомунікативної компетентності мовців. Описано умови переходу від пасивного знання мови та мовних норм до активного їх уживання.

Доведено, що знання мовної норми є важливим, але не єдиним фактором набуття мовцем мовнокомунікативної компетентності. В умовах актуальної мовної ситуації в Україні (вимушеного білінгвізму, російської збройної агресії) не менш вагомим є мотиваційний фактор, зокрема усвідомлений вибір мови спілкування. Важливим чинником для формування мовнокомунікативної компетентності є також забезпечення функціювання української мови як державної та кодифікування рівнів знання мови у Стандарті, що відповідає мовній політиці європейських держав та сприяє подальшій інтеграції України у світову спільноту.

Посилання

Багмут І., Калита О., Сулима О. Теревені : методичні рекомендації з вивчення української мови для осіб з тимчасово окупованих територій. Київ, 2024. 120 с.

Богуш А. М. Теоретичні й методологічні засади формування мовленнєвої компетенції дошкільника. Педагогіка і психологія. 2000. № 1. С. 5-10.

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25.04.2019 № 2704-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text

Єрмоленко С. Я. Мовна норма. Українська мова : Енциклопедія. URL : http://litopys.org.ua/ukrmova/um55.htm

Мацько Л. І. Українська мова в освітньому просторі. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 2009. 607 с.

Мовний курс «Єдині». URL : https://yedyni.org/

Наказ МОН України «Про затвердження державного стандарту з української мови як іноземної» від 01.11.2021 № 1166. URL : https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-z-ukrayinskoyi-movi-yak-inozemnoyi

Пилинський М. М. Мовна норма і стиль. Київ : Наукова думка, 1976. 286 с.

Струганець Л. Мовна норма: стале і змінне. Культура слова. Київ : Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2011. № 74. С. 34-43.

Томашевська А. Ю. Розвиток мотивації до вивчення іноземної мови у студента-медика як джерело професійного удосконалення. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 45. URL : http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/45/44.pdf

Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва: Україна єдина: національна незалежність, ідентичність, мова та державні атрибути – всеукраїнське опитування. URL : https://dif.org.ua/article/ukraina-edina-natsionalna-nalezhnist-identichnist-mova-ta-derzhavni-atributi-vseukrainske-opituvannya

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ