ІНТЕГРАЦІЯ STEM-ТЕХНОЛОГІЙ У ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Лучкевич В. В.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.13

Ключові слова:

STEM-технології, іноземні мови, вища освіта, штучний інтелект, віртуальна реальність, доповнена реальність, аналіз даних, міждисциплінарні компетентності, підготовка викладачів

Анотація

У сучасному світі, що динамічно змінюється під впливом технологічного прогресу та глобалізаційних процесів, перед закладами вищої освіти стоїть завдання підготовки фахівців, здатних ефективно працювати у міжкультурному та інноваційному середовищі. Ця стаття присвячена дослідженню інтеграції STEM-технологій у процес вивчення іноземних мов, підкреслюючи її критичне значення для формування міждисциплінарних компетентностей та підвищення конкурентоспроможності майбутніх спеціалістів. На основі аналізу літературних джерел та практичних аспектів, у статті розкрито потенціал таких інструментів, як штучний інтелект (ШІ), віртуальна (VR) та доповнена (AR) реальність, а також програмування та аналіз даних. Показано, як ці технології, особливо актуальні для студентів базового рівня вивчення іноземних мов, сприяють створенню імерсивного, персоналізованого та інтерактивного навчального середовища. Застосування ШІ-чат-ботів забезпечує психологічно комфортну та індивідуалізовану мовну практику, допомагаючи подолати мовний бар’єр. VR/AR-технології дозволяють моделювати реальні комунікативні сценарії, сприяючи засвоєнню лексики у контексті. Впровадження елементів програмування та обчислювального мислення розвиває метакогнітивні стратегії та логічне мислення, що поглиблює розуміння структури мови. Використання аналізу даних та візуалізації прогресу переводить педагогіку на об’єктивний, науково обґрунтований рівень, оптимізуючи процес навчання та підвищуючи мотивацію студентів.

Водночас, у статті акцентується увага на викликах, пов’язаних із впровадженням цих інновацій, зокрема на недостатній дослідженій довгостроковій ефективності окремих інструментів та нагальній потребі у системній підготовці та перепідготовці викладачів. Розвиток їхньої цифрової компетентності та готовність адаптувати традиційні методики є ключовими для успішної інтеграції. Таким чином, подальші дослідження мають бути спрямовані на розробку комплексних програм професійного розвитку педагогів та емпіричну оцінку впливу STEM-технологій на формування мовних та міждисциплінарних компетентностей.

Посилання

Гавриленко О. М., Щербина С. В. Формування іншомовної компетенції засобами STEM та STREAM технологій. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022. Вип. 208. С. 102-105. URL : https://dspace.kntu.kr.ua

/handle/123456789/12831.

Іванюк Т. STEM як освітній ресурс ХХІ століття. STEM-освіта та шляхи її впровадження в навчально-виховний процес. Тернопіль, 2017. С. 14-18.

Коршунова О. В., Гущина Н. І., Василашко І. П., Патрикєєва О. О. STEM-освіта. Професійний розвиток педагога : зб. спецкурсів. Київ : Вид. дім «Освіта», 2018. 80 с.

Лучкевич В. В. Дизайн-мислення у формуванні іншомовної комунікативної компетенції студентів. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2023. Вип. 70, т. 2. С. 281-285. https://doi.org/10.24919/2308-4863/70-2-42.

Лучкевич В. В. Інноваційні технології у професійному розвитку викладачів французької мови в Україні. Молодий вчений. 2020. № 3.2 (79.2). С. 53-56. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.

Марченко О. Реалізація steam-підходу до формування креативної компетенції здобувачів освіти у процесі вивчення математики. Нова педагогічна думка. 2020. № 3, т. 103. С. 19-26.

Мусійчук С. М., Безрученко С. І. Інтеграція STEM-технологій у вивчення іноземних мов. Актуальні питання інтернаціоналізації вищої освіти в Україні в умовах сучасних освітніх реалій : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, 21-22 березня 2024 р., м. Біла Церква. 2024. С. 102-103. URL : https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/43477.

Blake R. J. Technology and the four skills. Language Learning & Technology. 2020. Vol. 24.

Bautista A. STEAM education: contributing evidence of validity and effectiveness. Journal for the Study of Education and Development. 2021. Vol. 44, No. 4. P. 755-768.

Kohnke L., Moorhouse B. L., Zou D. ChatGPT for language teaching and learning. RELC Journal. 2023.

Liao C. Creating a STEAM map: A content analysis of visual art practices in STEAM education. STEAM education: Theory and practice. Springer, 2019. P. 37-55.

Pico R. A. STEAM education K-8 and the role of education professionals: The school counsellors’ role in STEAM program design and implementation. Career development across the lifespan: Counseling for community, schools, higher education, and beyond. Information Age Publishing, 2019. P. 291-312.

Torrance M. STEM goes global: How the research community views STEM education. Journal of Science Education and Technology. 2019. Vol. 28, No. 2. P. 125-137.

What is STEAM? EducationCloset. 2019. URL : https://educationcloset.com/steam/what-is-steam/.

Zhang R., Zou D. A meta-analysis of AI in language learning. Computers & Education. 2022. Vol. 180. Art. 104432.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ