ТРАНСФОРМАЦІЯ ГУМАНІСТИЧНИХ ІДЕЙ У НОРМАТИВНОМУ ПОЛІ ВІТЧИЗНЯНОЇ ОСВІТИ

Горішна О. М.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.11

Ключові слова:

гуманізм, гуманізація освіти, гуманістичні тенденції, законодавство, заклад освіти, людиноцентризм, правове поле, нормативна база, нормативні документи

Анотація

У статті розглянуто трансформацію гуманістичних принципів та ціннісних орієнтирів у нормативному полі вітчизняної освіти. Актуальність досліджуваної проблеми зумовлена інтенсивним розвитком освіти у контексті інтеграції до європейського простору задля посилення людиноцентричних аспектів у нормативних актах. Мета статті полягає у тому, щоб проаналізувати гуманістичні тенденції розвитку освіти у базових вітчизняних нормативно-правових актах та окреслити основні напрямки подальшого їх вдосконалення. Наголошено на потребі розкриття змістових аспектів окремих документів, спрямованих на дослідження траєкторії майбутнього вектора розвитку державної освітньої політики на гуманістичних засадах. На основі аналізу наукових джерел та нормативної бази освіти продемонстровано поступове зміщення акценту із ідеологічних радянських підходів до поглиблення гуманістичних концептів освітнього простору та становлення особистісно орієнтованої освіти. Підкреслено, що базові засади цих змін закріплені в Конституції України, що дало можливість створення національного освітнього законодавства. Наголошено на пріоритетності гуманізації освіти в основних документах незалежної України. Зокрема виокремлено нові вектори розвитку освіти, які задекларовані в нормативному полі. Переваги гуманістичного контексту у вітчизняних нормативних документах розкриті у таблиці, яка демонструє порівняння двох Законів «Про освіту» (1991 р. і 2017 р.). Попри соціальні зміни, викликані військовою агресією, дослідження нормативно-правової бази продовжується.

Науковці на основі прогнозів виокремлюють нові гуманістичні тенденції розвитку освіти, що зумовлює потребу оновлення та нормативного регулювання таких проблем, як: освіта дорослих, безоплатний досвід до освіти учасникам бойових дій; розробка нормативних засад щодо використання штучного інтелекту в освітньому процесі; правове забезпечення збереження особистих даних учасників освітнього процесу; розвитку системи психологічної допомоги. Подальшого розвитку потребують дослідження, пов’язані із приведенням правових норм освіти до європейських стандартів.

Посилання

Бойко О., Чабан О. Аналіз нормативно-правового забезпечення якості вищої освіти у вищих начальних закладах. Вимірювальна техніка та метрологія. 2012. № 73. С. 133-135. URL : https://science.lpnu.ua

Гаєвська Л., Степанов В. Роль державної освітньої політики в запобіганні міжнаціональним конфліктам». Аспекти публічного управління. 2022. 10 (6). С. 30-36. https://doi.org/10.15421/152241.

Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття») : Постанова Кабінету Міністрів України від 3 листопада 1993 р. № 896. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text.

Дітчек. Н. Шляхи гуманізації освітньої шкільної політики в Україні. Освіта для миру= Edukacja dla pokoju. 2019. T-1. Видавництво : ТОВ «Юрка Любченка». URL : https://lib.iitta.gov.ua

Закон України «Про вищу освіту» від 17.01.2002 № 2984-III. URL : https://zakon.rada.gov.ua

/laws/term/2984-14.

Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014. № 1556-VІI. URL : https://zakononline.com.ua

/documents/show/357262___357327.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017. № 2145-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua

/laws/show/2145-19.

Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (УРСР). 1991. № 1060-ХІІ. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12#Text.

Кириченко Ю. Право на освіту за конституціями України та держав континентальної Європи: порівняльно-правовий аналіз. In: Jurnalul juridic national: teorie şi practică, 2015, nr. 2/2 (12). P. 35-39. URL : https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/37778.

Конституція України. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1996. № 30. С. 141. URL : http://zakon5.rada.gov.ua.

Кузніченко О. В., Ільченко М. Конституційне право на освіту та його захист в умовах евроінтеграції. Південноукраїнський правничий часопис. 2023. № 1. С. 28-35. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pupch_2023_1_7.

Лаврут О. О. Радянська школа у другій половині 1940-х – кінці 1980-х рр.: вимір України. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук за спеціальністю 07.00.01. історія України. Донецький національний університет імені Василя Стуса, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Вінниця-Черкаси, 2021. URL : https://chtyvo.org.ua/authors.

Національна доктрина розвитку освіти: затверджена Указом Президента України від 17.04.2002 р. № 347. URL : http://www.rada.gov.ua.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Нац. акад. пед. наук України; редкол. : В. Г. Кремень, В. І. Луговий, А. М. Гуржій, О. Я. Савченко ; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2016. 448 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України від 25 червня 2013 року. N 344/2013. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/.

Смульська А. В. До питання законодавчого забезпечення реалізації права людини на освіту: український та зарубіжний контекст. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Право. 2016. Вип. 22. С. 13-15. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN

/VKhIPR_2016_22_4.

Хриков Є. М. Управління навчальним закладом : навч. посіб. Київ : Знання, 2016.

Якимчук О. І. Історичне значення та суперечності реалізації Державної національної програми «Освіта» («Україна XXI століття»). Освітній дискурс : збірник наукових праць. 2018. Випуск 8

(9-10). C. 80-91. URI : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22045.

Ярошевич В. Ефективність законодавчого та нормативно-правового забезпечення державної молодіжної політики щодо можливостей самореалізації у молоді в Україні. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Державне управління. 2018. Том 29 (68), № 5. С. 198-202. URL : https://www.pubadm.vernadskyjournals.in.ua/journals/2018/5_2018/37.pdf.

Semenets-Orlova I., Shevchuk R., Plish B., Moshnin A., Chmyr Ya., Poliuliakh R. Human-Centered Approach in New Development Tendencies of Value-Oriented Public Administration: Potential of Education. Indian Journals com. New Delhi Publishers. 2022, 67 (5). P. 899-906. URL : https://www.indianjournals.com/ijor.aspx?target=ijor:eaj&volume=67&issue=5&article=025.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ