МОТИВАЦІЯ ДО ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У ВІЙСЬКОВИХ ЗВО: ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ

Дроб Н. Ч., Місайлова К. В., Трофимова М. Л.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.09

Ключові слова:

навчальна мотивація, СМР 2, STANAG 6001, методичне забезпечення, компетентнісний підхід, інформаційно-комунікаційні технології', військова освіта, фахово орієнтований підхід

Анотація

У статті досліджено особливості формування мотивації курсантів немовних спеціальностей до вивчення англійської мови у військових закладах вищої освіти. Обґрунтовано доцільність системного підходу до організації мовної підготовки, що передбачає постановку конкретної цілі (досягнення рівня СМР 2 згідно зі стандартом STANAG 6001), проведення тестування з визначення рівня володіння англійською мовою на початку навчання та впровадження регулярного проміжного оцінювання результатів упродовж усього періоду здобуття освіти. Визначено, що ефективність навчального процесу значною мірою залежить від рівня сформованої мотивації, яка, у свою чергу, тісно пов’язана з професійною орієнтацією курсантів, їх внутрішніми переконаннями, актуальними службовими потребами та перспективами кар’єрного зростання.

Проаналізовано інтегровану та інструментальну мотивацію як провідні типи зацікавленості у навчанні, визначено умови, що сприяють їх активізації. Особливу увагу приділено ролі викладача як організатора освітнього процесу, здатного адаптувати навчальні стратегії до військово-професійного контексту, підтримувати сприятливий психологічний мікроклімат у навчальній групі та формувати в курсантів відповідальне ставлення до власної англомовної компетентності. Підкреслено важливість етапного, змістовного зворотного зв’язку, який дозволяє не лише контролювати рівень засвоєння матеріалу, а й підтримувати мотивацію, коригувати підходи до навчання та зміцнювати впевненість курсантів у досяжності поставленої мети.

Запропоновано практичні шляхи активізації навчальної мотивації, серед яких: поетапне тестування, створення комунікативного середовища, професійно орієнтований підбір навчального матеріалу та завдань, опора на ІКТ та включення курсантів у моделювання реальних або наближених до реальних мовленнєвих ситуацій. Такий підхід сприяє цілісному формуванню іншомовної компетентності майбутніх офіцерів.

Посилання

Seng, Ngu Leh and Hanafi, Zahyah and Taslikhan, Muhajir and Raman, Arumugam (2016). Influence of Emotional Intelligence on Students' Academic Achievements. International Journal of Humanities and Social Science Research, 2 (3). P. 41-46.

Yahaya A. B., Ng Sar E. J. Daing J. Y., Noordin and Boon, Yusof and Hashim, Shahrin and Goh, Mo Lee (2012). The Impact of Emotional Intelligence Element on Academic Achievements. Archives Des Sciences, 65 (4). P. 2-17.

Дзюбко Л. В., Гриценок Л. І. Мотивація навчальної діяльності як психолого-педагогічна проблема. Психодіагностика : зб. наук. праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький держ. пед. ун-тет імені Г. Сковороди». Переяслав-Хмельницький : ПП «СКД» Вип. 4, 2009. С. 33-43.

Масліч Н. Я., Масліч А. В. Мотивація курсантів військової академії до вивчення іноземної мови. Інноваційна педагогіка. Вип. 72, 2024. С. 80-84.

STANAG 6001 (Edition 5) Language Proficiency Levels. URL : https://natobilc.org/wp-content/uploads

/2024/11/6001EFed05.pdf

Яременко Л. Мотивація навчального процесу як педагогічна проблема. Вища освіта України. 2014. № 3. С. 69-74.

Ясинська Т., Гриценко В. Активізація мотивації студентів до вивчення іноземної мови. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса, 2022. Вип. 4 (141). С. 19-26.

Самелюк А. Дослідження мотивації до вивчення іноземної мови у курсантів вищих військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти). Військово-спеціальні науки. 2 (50). 2022. С. 17-23.

Козак М. В. Роль мотивації та шляхи її підвищення при вивченні іноземних мов. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка, соціальна робота. Ужгород, 2015. Вип. 35. С. 84-87.

Компанець Н. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій для активізації пізнавальної діяльності студентів при вивченні іноземних мов. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. 2019. Т. 1. № 66. С. 61-64.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ