ІНТЕГРАЦІЯ ТУРИЗМОЗНАВЧИХ КОНЦЕПЦІЙ ТА ПСИХОЛОГІЧНИХ ЗАСАД У НАУКОВО-МЕТОДИЧНОМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННІ АКТИВНОГО ВІДПОЧИНКУ
Онопрієнко В. П.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.08Ключові слова:
туризмознавство, психологія взаємодії, активний туризм, рекреалогія, науково-методичне забезпечення, активний відпочинок, міжособистісна комунікаціяАнотація
Сучасний розвиток туристично-рекреаційної сфери характеризується підвищенням інтересу до активних форм відпочинку, що поєднують оздоровчі, пізнавальні та розважальні елементи. Активний туризм, як особлива форма рекреаційної діяльності, вимагає комплексного науково-методичного забезпечення, що враховує не лише просторово-територіальні та організаційно-економічні аспекти, але й психологічні особливості людської взаємодії.
У статті досліджено теоретико-методологічні та прикладні аспекти інтеграції туризмознавчих концепцій і психологічних засад у контексті науково-методичного забезпечення активного відпочинку. Проаналізовано вплив психологічних чинників на ефективність організації рекреаційної діяльності та розвиток сучасного активного туризму. Розкрито взаємозв'язок туризмознавчих підходів і психологічних аспектів міжособистісної взаємодії в процесі організації активного відпочинку. Обґрунтовано необхідність розробки комплексного науково-методичного підходу, що поєднує туризмознавчі концепції та психологічні принципи для підвищення ефективності рекреаційних програм. Запропоновано модель науково-методичного забезпечення активного відпочинку на основі інтеграції туризмознавчих та психологічних знань, яка враховує специфіку різних видів туризму та психологічні особливості цільових груп споживачів. Дослідження демонструє, що врахування психологічних аспектів взаємодії при організації активного відпочинку сприяє не лише підвищенню його ефективності, але й формуванню сталого розвитку туристично-рекреаційної сфери.
Концептуальна модель науково-методичного забезпечення активного відпочинку, розроблена на основі інтеграції туризмознавчих та психологічних підходів, включає теоретико-методологічний, діагностичний, змістовий, організаційний та оціночний компоненти.
Посилання
Бейдик О. О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу, термінологія, районування. Київ : ВПЦ «Київський університет», 2001. 395 с.
Герасимчук В. Г., Корогодова О. О. Управління ефективністю рекреаційних підприємств в умовах глобалізації. URL : http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/14230/3-Gerasymchuk.pdf?
sequence=3.
Вишневський В. І. Екологічний туризм. Київ : Інтерпрес ЛТД, 2015. 140 с.
Кучер П., Никига О., Лабарткава К., Цесьців Д., Мороз С. Організація туристичних подорожей : навч.-метод. посіб. Львів : ЛДУФК ім. Івана Боберського, 2024. 136 с.
Кіптенко В., Малиновська О. Організація екскурсійних послуг : підручник. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2018. 518 с.
Кляп М. П., Шандор Ф. Ф. Сучасні різновиди туризму : підручник. Київ : Знання, 2011. 334 с. (Вища освіта XXI століття).
Колотуха О. В., Шипко А. Л. Спортивний туризм в загальній структурі туризму: підходи до систематизації. Географія та туризм. 2014. Вип. 30. С. 20-38.
Кузьменко Ю. Аналіз взаємозв'язку між психологічним віком, узагальненим плануванням власного життя студента та складними умовами природного середовища. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки. 2016. Вип. 1. С. 25-30.
Любіцева О. О. Ринок туристських послуг (геопросторові аспекти). Київ : Альтерпрес, 2003. 436 с.
Гонтаржевська Л. І. Ринок туристичних послуг в Україні. Донецьк : Східний видавничий дім, 2008. 180 с.
Горіна Г. О. Ринок туристичних послуг: управління розвитком в умовах просторової поляризації : монографія. Кривий Ріг : Видавець ФОП Чернявський Д. О., 2016. 305 с.
Спориш О. А. Стратегія розвитку підприємств туристично-рекреаційного бізнесу : дис. … канд. економ. наук : 08.00.04. Полтава, 2008. URL : http://www.disslib.org/stratehia-rozvytku-pidpryyemstv-turystychno-rekreatsiynoho-biznesu.html.
Іванов А. Реалізація світового досвіду управління підприємствами територіально-рекреаційного комплексу для України. Економіка та суспільство. 2024. № 62.
Cohen S. A., Prayag G., Moital M. Consumer behaviour in tourism: Concepts, influences and opportunities. Current Issues in Tourism. 2014. Vol. 17 (10). P. 872-909.
Черчик Л. М., Коленда Н. В. Стратегічний потенціал рекреаційної системи регіону: теорія, методологія, оцінка. Монографія. Луцьк : ЛНТУ, 2008. 233 с.
Голод А., Федоришина Л. Соціальні проблеми організації міжнародного в'їзного туризму в Україні. Сталий розвиток економіки. 2019. № 1. С. 115-121.
Смаль І. В. Туристичні ресурси світу. Ніжин : Видавництво Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, 2010. 336 с.
Ткаченко Т. І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу : монографія. Київ : Київський національний торговельно-економічний університет, 2009. 463 с.
Божук Т. І. Рекреаційно-туристичні дестинації: теорія, методологія, практика. Львів : Український бестселер, 2014. 468 с.
Мальська М. П., Рутинський М. Й., Білоус С. В., Мандюк Н. Л. Економіка туризму: теорія та практика. Київ : Центр учбової літератури, 2014. 544 с.