ФОРМУВАННЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЙНОГО МИСЛЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ВОКАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ ПРОБЛЕМИ
Щолокова О. П., Ткач М. М., Сінь Лу, Чжан Юнлі
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.07Ключові слова:
інтерпретація, герменевтика, музична інтерпретація, інтерпретаційне мислення, інтерпретаційні вміння, інтерпретаційна культура, музично-виконавська діяльність, здобувачі вищої освіти, вокальна підготовкаАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми формування в здобувачів вищої освіти інтерпретаційного мислення в процесі вокальної підготовки. Розглянуто в історичній ретроспективі проблему інтерпретації в усталеній філософській традиції в контексті різноманітних герменевтичних практик. Виокремлено позиції щодо проникнення герменевтичних ідей у теорію та практику музично-виконавського мистецтва, що з середини XIX століття сформувалося як самостійний вид художньо-творчої діяльності.
Проаналізовано різні концепції музичної інтерпретації у вітчизняному музикознавстві та музичній педагогіці. Визначено сутність понятійного ряду: «мислення», «музичне мислення» та «інтерпретаційне мислення» музиканта-виконавця у творчій музично-виконавській діяльності. Схарактеризовано ключові позиції специфіки інтерпретаційного мислення музиканта-виконавця, спрямованого на розв’язання музично-творчого завдання, в якому виконавець-інтерпретатор має знайти відповіді на питання: для чого він виконує цей твір, які сенси закладені композитором в цей твір і що виконавець має запропонувати слухачеві/глядачеві в своїй індивідуальній інтерпретаційній моделі виконання.
З урахуванням проаналізованих авторських концепцій щодо ключових положень музичної інтерпретації у музично-виконавській діяльності музикантів-інструменталістів, солістів-вокалістів тощо розкрито значущість формування інтерпретаційного мислення як важливої складової інтерпретаційної культури студента-вокаліста. Доведено, що сформованість інтерпретаційного мислення студентів у процесі вокальної підготовки дозволить здобувачам вищої освіти оригінально та неповторно генерувати власні мистецькі мотивації й потреби в процесі створення індивідуальної інтерпретаційної моделі музичного (вокального) твору на шляху подальшого вдосконалення художньої складової музичного виконавства.
Посилання
Бондаренко С. Формування та розвиток інтерпретаційного мислення майбутнього вчителя музики. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2019. № 14. С. 176-183. https://doi.org/10.31499/2307-4914.14.2016.163717.
Бриліна В. Л., Ставінська Л. М. Вокальна професійна підготовка вчителя музики : методичний посібник для викладачів та студентів вищих педагогічних і мистецьких закладів. Вінниця : Нова Книга, 2013. 96 с.
Гребенюк Н. Є. Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий : монографія. Київ : НАМУ ім. П. І. Чайковського, 1999. 269 с.
Давидов М. А. Виконавське музикознавство. Енциклопедичний довідник. Луцьк : ВАТ «Волинська обласна друкарня», 2010. 400 с.
Косінська Н. Л. Інтерпретація музичних образів у процесі вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2022. № 1 (4). С. 113-120. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.17.
Кримський С. Б. Інтерпретація. Філософський енциклопедичний словник / за заг. ред. В. І. Шинкарука. Київ : Абрис, 2002. С. 247.
Крицький В. М. Музично-виконавська інтерпретація: педагогічні проблеми музично-виконавської підготовки : монографія. Ніжин : Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2009. 158 с.
Москаленко В. Г. Лекции по музыкальной интерпретации : учебное пособие. Киев, 2012. 272 с.
Олексюк О. М., Ткач М. М., Лісун Д. В. Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колект. моногр. Київ : ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 150 с.
Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник : навч. посібник. Київ : Каравела, 2012. 328 с.
Сінь Лу. Основи інтерпретаційної культури майбутнього вчителя музики : методичні рекомендації. Київ, 2021. 41 с.
Щолокова О. П. Художньо-педагогічна інтерпретація як методична основа фахової підготовки магістрів музичного мистецтва. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Вип. 30. 2023. С. 3-10. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series/14.2023.30.01.