ПЕДАГОГІЧНІ СТРАТЕГІЇ ВИКЛАДАННЯ ФОРМАЛЬНО-ТЕОРЕТИЧНОГО БЛОКУ МОВОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН В АСПІРАНТУРІ
Титаренко О. Ю., Леміш Н. Є., Леута О. І., Бегека Д. А., Зернецька А. А.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.06Ключові слова:
педагогічні стратегії, формально-теоретичні дисципліни, мовознавство, аспірантура, методика викладання, аналітичне мислення, критичне мислення, дослідницькі компетентностіАнотація
У статті розглянуто педагогічні стратегії, ефективні для викладання формально-теоретичного блоку мовознавчих дисциплін в аспірантурі. Увагу сфокусовано на специфіці навчання аспірантів, особливостях формально-теоретичних курсів та методичних підходах, спрямованих на глибоке засвоєння складного теоретичного матеріалу, на розвитку аналітичного та критичного мислення, а також формуванні дослідницьких компетентностей майбутніх науковців.
У сучасному світі, позначеному всеосяжною глобалізацією, стрімким розвитком інформаційних технологій та швидкими соціальними трансформаціями, поглиблене вивчення мовознавства на рівні аспірантури набуває виняткової стратегічної значущості. Це вже не обмежується поглибленим засвоєнням лінгвістичних теорій та історичного розвитку мови, а стає нагальною потребою суспільства у висококваліфікованих експертах, здатних до критичного аналізу мовних явищ, ефективного розв’язання складних комунікативних проблем та сприяння зміцненню міжкультурного порозуміння.
Мета статті – окреслити педагогічні стратегії викладання формально-теоретичного блоку мовознавчих дисциплін в аспірантурі та визначити їх вплив на якість отриманих здобувачами знань.
Дослідники приходять до висновків, що навчання формально-теоретичних мовознавчих дисциплін в аспірантурі є багатогранним, проте надзвичайно значущим етапом у підготовці науковців вищої кваліфікації. Успішність цього процесу безпосередньо залежить від педагогічних підходів викладача, які мають враховувати особливості навчання дорослих, складність теоретичного матеріалу та завдання формування дослідницьких компетенцій. Застосування методів проблемного навчання, інтерактивних технологій, візуалізації, аналізу конкретних випадків (кейс-стаді), організації наукових дискусій та персоналізованого наукового супроводу сприяє глибокому розумінню формально-теоретичних знань, розвитку аналітичного та критичного мислення, а також становленню дослідницьких навичок, необхідних для плідної наукової діяльності майбутніх лінгвістів. Перспективні дослідження можуть бути спрямовані на оцінку ефективності окремих педагогічних стратегій у різних формально-теоретичних курсах та розробку методичних рекомендацій для викладачів аспірантури.
Посилання
Роз’яснення щодо застосування критеріїв оцінювання якості освітньої програми / А. Бутенко., Г. Денискіна, О. Єременко, О. Книш, І. Сімшаг, О. Требенко : методичний посібник Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2024. 127 с.
Кочерган М. П. Основи зіставного мовознавства. Київ : Академія. 2006. 424 с.
Кравцова Ю. В. Нові напрями лінгвістики ХХІ ст.: актуальні проблеми та перспективи розвитку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 9 : Сучасні тенденції розвитку мов. 2017. № (15). С. 125-139.
Кравцова Ю. В. Новітні напрями сучасної лінгвістики. Проблеми гуманітарних наук : зб. наук. пр. Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філологія». Дрогобич : Ред.-вид. відділ ДДПУ ім. І. Франка. 2022. № 50. С. 66-74. https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.50.9.
Леміш Н. Є. Новинні канали як база для вибору фактичного матеріалу для філологічних досліджень в умовах війни сьогодення (для підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів, третій рівень освіти в Україні). Третій рівень освіти в Україні: особливості підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів у сучасних умовах війни : матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 27 червня – 7 серпня 2022. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2022. С. 227-229.
Леміш Н. Є., Зернецька А. А. Ґенеза поняття ‘філологія’. Іноземна мова у професійній підготовці спеціалістів: проблеми та стратегії. Збірник тез доповідей V Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка. 2021. С. 110-113.
Леміш Н. Є., Зернецька А. А., Овчиннікова І. І. Науково-лінгвістична експертиза : вихідні положення для всебічного аналізу об’єкта. Science of XXI century : development, main theories and achievements : collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the III International Scientific and Theoretical Conference, December 2, 2022. Helsinki, Republic of Finland : European Scientific Platform. С. 87-89.
Майєр Н. В., Корнєва З. М. Педагогічна практика : методичний посібник для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за освітньо-науковою програмою «Філологія» спеціальності 035 Філологія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024.
Матвєєва С., Леміш Н. Методологічний прийом рефлексії у сучасному термінознавстві. Науковий вісник Чернівецького університету. Германська філологія. 2020. № 823. С. 139-148.
Мирончук Н. М. Контекстна підготовка майбутніх викладачів вищої школи до самоорганізації у професійній діяльності: теорія і практика : монографія. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2020.
Положення про підготовку здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук в Українському державному університеті імені Михайла Драгоманова, 2025. URL : https://surl.li/amauee.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Семеног О., Вовк М., Дятленко Т., Громова Н. Фахова практика майбутнього вчителя-філолога: традиції та інновації : навчальний посібник. Київ : Талком, 2021.
Семеног О., Герман В., Громова Н., Рудь О., Левенок І., Пономаренко Н., Ячменик М. Ефективні технології навчання і контролю якості знань у лінгвістичній підготовці майбутніх фахівців : монографія. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017.
Lemish N., Kaliberda O., Kryzhko O., Ovchynnikova I. Etymology and development of semantics of ‘Angel’ and ‘Demon’ in English, Dutch and Ukrainian: a comparative study. Studies about Languages / Kalbų studijos. 2024. № 45. P. 27-42. URL : http://doi.org/10.5755/j01sal.1.45.36380.
Lemish N., Matvieieva S., Orlova Yu., Kononets Ju. Culture vs Stereotypical Thinking vs Language Facts. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences (Web of Science). 2022. № 25 (1). P. 64-86. http://doi.org/10.5782/2223-2621.2022.25.1.64
Lemish N., Aleksieieva O., Denysova S., Matvieieva S., Zernetska A. Linguistic Corpora Technology as a Didactic Tool in Training Future Translators. Information Technologies and Learning Tools (Web of Science). 2020. № 79 (5). P. 242-259. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/3626/1715.
Matvieieva S., Lemish N., Zernetska A. English Cognitive Verbs and their Translation into Ukrainian : a Corpus-Based Approach. SLAVIA časopis pro slovanskou filologii (Web of Science, Scopus), 2021, ročník 90, sešit 4. P. 454-477 (Czech Republic).
Matvieieva S., Lemish N., Zernetska A., Babych V., Torgovets M. English-Ukrainian parallel corpus : Prerequisites for building and practical use in Translation Studies. Studies about Languages. Kalbų studijos (Scopus). 2022. № 40. P. 61-74. URL : http://doi.org/10.5755/j01.sal.1.40.30735.
Orlova Yu., Lemish N., Matvieieva S., Aleksieieva O., Vainorenie I., Safonova N. Concept HUMAN AGE as Archetypal and Stereotypical Mental Structure in the Consciousness of Ukrainian, Russian, and English Native Speakers. Studies about Languages. Kalbų studijos (Scopus). 2022. № 41. P. 62-80. URL: http://dx.doi.org/10.5755/j01.sal.1.41.31960.
Vainorenie I., Lemish N. Multidisciplinary Aspects of Causality As of an Ontological and Epistemological Category. Journal of History Culture and Art Research / Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi. (Web of Science). 2020. № 9 (1). P. 305-314. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9il.2472.