ІНТЕГРАЦІЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ЗНАНЬ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Себало Л. І., Севастюк М. С.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.05Ключові слова:
психологія, педагогіка, психопедагогіка, психологізація освіти, інтеграція, інтеграція знаньАнотація
У статті досліджується зміст та особливості інтеграції психолого-педагогічних знань у процес професійної підготовки вчителя початкової школи.
Передусім з’ясовано, що взаємозв’язок психолого-педагогічних знань зумовлений актуальними викликами сучасної освіти, зокрема впровадженням компетентнісно орієнтованого підходу, принципу дитиноцентризму, особливостями навчання та виховання сучасної дитини цифрового покоління, а також необхідністю забезпечення здоров’язбережувальної функції освіти в умовах постійної тривоги та стресу.
Досліджено зміну наукових поглядів на проблему взаємозв’язку педагогіки та психології, становлення та розвиток психопедагогіки як нової міждисциплінарної галузі знань та виникнення поглядів на процес інтеграції цих галузей знань. Обґрунтовано, що інтеграція відповідних знань забезпечує практико орієнтований характер та спрямована на їх використання у практичній діяльності вчителя.
З’ясовано, що інтеграція психолого-педагогічних знань у професійній діяльності змінює якість освітнього процесу та підвищує ефективність усіх його складових: діяльності учня та вчителя, власне освітнього процесу, освітнього середовища школи.
Окреслено відповідні рекомендації щодо вдосконалення освітніх програм у ЗВО України через впровадження спецкурсу «Психолого-педагогічні основи розвитку сучасного молодшого школяра», розроблено його змістове наповнення.
Посилання
Зязюн І. А. Педагогічна психологія чи психологічна педагогіка?! Естетика і етика педагогічної дії. 2012. № 3. С. 20-37.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf.
Марусинець М. Формування інтегральної психолого-педагогічної компетентності викладача закладу вищої освіти. Освітній простір України. № 14. 2018. С. 81-88.
Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». Наказ № 2736 від 23 грудня 2020 року. URL : https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/78704/.
Севастюк М. Становлення суб’єктності майбутнього вчителя початкової школи як фактору формування його професійної компетентності. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 13 : Проблеми трудової та професійної підготовки. № 6. 2010. С. 174-179.
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Уклад. О. Сухомлинська. Харків : Акта, 2018. 540 с.
Хомич Л. М. Психологічна готовність майбутніх учителів до професійної діяльності в початковій школі : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2013. 236 с.