ГРОМАДЯНСЬКА КОМПЕТЕНТНОСТЬ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ У КОНТЕКСТІ ОСВІТНЬОЇ ПРОБЛЕМАТИКИ

Розсоха А. П., Сотніченко М. М.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-162.2025.04

Ключові слова:

громадянська компетентність, громадянська культура, формування громадянської компетентності, майбутні офіцери, військові заклади освіти, освітній процес, громадянськість, громадянське виховання, громадянські цінності, педагогічні умови, курсанти

Анотація

У статті розкрито проблему громадянської компетентності майбутніх офіцерів у освітньо-науковому дискурсі. Визначено поняття «громадянська компетентність майбутніх офіцерів» як особистісна якість, сформована система громадянських цінностей, знань, умінь, навичок для успішної громадянської діяльності та готовність самовіддано служити Батьківщині.

Досліджено основні напрями та стратегічні вектори розвитку освіти в контексті національно-патріотичного виховання, формування громадянських цінностей у майбутніх офіцерів. Обґрунтовано основні принципи формування громадянської компетентності майбутніх офіцерів як невід’ємної складової системи професійної підготовки, які виступають методологічною основою організації освітнього процесу військових навчальних закладів (гуманізму, патріотизму, демократичності, культуровідповідності, законності, відповідальності, толерантності, інтеркультурності).

Виділено структурні компоненти громадянської компетентності, що формуються у процесі професійної підготовки курсантів через інтеграцію навчальних, виховних і соціокультурних впливів (політична освіченість; етичність і мораль; соціальна свідомість; громадянська активність; критичне мислення; знання; уміння; здатність до саморозвитку).

Запропоновано систему цілеспрямованих педагогічних умов, які сприяють становленню ціннісних орієнтацій майбутніх офіцерів, базуються на ідеях патріотизму, служіння державі, відповідальності перед суспільством та є підґрунтям для комплексного формування громадянської компетентності як важливої складової професійної готовності майбутніх офіцерів.

Посилання

Аніщенко В., Морозов С. Формування готовності офіцерів до військово-професійної діяльності: ціннісно-смисловий аспект. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. № 30 (3), 2022. С. 6-21. https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v30i3.1293.

Антологія текстів з реформування освіти в Україні : програми, концепції, проекти (1991-2017) : хрестоматія ; упоряд. : Сухомлинська О. В., Березівська Л. Д., Гавриленко Т. Л. та ін. ; наук. ред. : Сухомлинська О. В., Березівська Л. Д. Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2019. 526 с.

Ващенко Г. Г. Виховний ідеал. Полтава : Полтав. вісн., 1994. Т. 1. 191 с.

Гарбар Є. О. Виховання громадянської відповідальності майбутніх офіцерів військових закладів вищої освіти : дис. … д-ра філософії : Освітні, педагогічні науки. Харків, 2021. 299 с.

Закон України «Про національну безпеку України» від 21 червня 2018 р. № 2469-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 31. ст. 241. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text.

Євтух В. Б. Роль педагогічних систем (глобальних педагогічних концепцій) у формуванні дизайну та змісту навчального процесу. Модернізація педагогічної освіти у глобальному вимірі безпеки соціально-турбулентного світу. Збірник матеріалів міжнародного форуму / за заг. ред. проф. В. П. Андрущенка. Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. С. 52-53.

Жадан І. В. Громадянська компетентність: соціальні очікування та реалії : монографія. Київ : Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної соціальної та політичної психології. Кропивницький, 2022. 110 с.

Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України : наказ Міністерства освіти і науки України від 6 червня 2022 р. № 527. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show

/v0527729-22#Text.

Котигоренко В. О. Національно-громадянські цінності: регіональний вимір у загальноукраїнському контексті. Український соціум. № 4 (79), 2021. С. 111-153.

Ктіторов М. О. Організаційно-методичні аспекти формування та розвитку професійних компетентностей майбутніх офіцерів НГУ в умовах воєнного стану. Наукові записки кафедри педагогіки. № 51, 2022. С. 30-38. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-51-04.

Макоганчук М., Романишена Л. Теоретичні аспекти громадянського виховання майбутніх офіцерів-прикордонників. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. № 30 (3), 2022. С. 356-369.

Сидоркіна М. Ю. Громадянська компетентність у розрізі концепції соціального інтересу. Теорія і практика сучасної психології. № 6, 2019. URL : https://lib.iitta.gov.ua/719463/1/36.pdf.

Сковорода Г. С. Розмова дружня про душевний мир // Твори : у 2 т. Т. 1. Київ : Наукова думка, 1973. С. 327-343.

Словник термінів за тематикою громадянське суспільство. URL : https://starkon.gov.ua

/index.php/2011-11-18-13-43-38/2011-11-18-13-46-29/2011-11-18-13-47-09.

Стельмахович М. Г. Українська народна педагогіка. Київ : ІЗМН, 1997. 232 с.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки: схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 286-р. URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennya-strategiyi-rozvitku-vishchoyi-osviti-v-ukrayini-na-20212031-roki-286-230621.

Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибр. твори : в 5 т. Київ : Рад. шк, 1976. Т. 1. 654 с.

Шевчук Т. Є. Громадянська компетентність як елемент формування особистості майбутніх фахівців. Молодий вчений. Вип. 1, 2018. С. 85-88.

Позняк С. І. Комунікативні практики соціальної взаємодії як індикатор громадянської компетентності студентської молоді. Наукові студії із соціальної та політичної психології. № 43 (46), 2019. С. 7-37. URL : https://doi.org/10.33120/ssj.vi43(46).21.

Про Національну стратегію сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки : Указ Президента України від 27.09.2021 № 487/2021. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/487/2021.

Угрин Л. Я., Щурко О. М. Громадянська компетентність в умовах сучасної демократії. Політикус. № 6, 2021. С. 73-78.

Ушинський К. Д. Людина як предмет виховання. Досвід педагогічної антропології. Київ : Рад. шк., 1983. 488 с.

Ящук І., Казакова Н. Ціннісні основи громадянського патріотизму. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія: Педагогічні науки, 2023. Вип. 16. С. 65-73.

Косmа M., Niculescu B. O., Boldea I. Globalization and intercultural dialogue: multidisciplinary perspectives – economy and management. Meeting: 2nd International Conference on Globalization, Intercultural Dialogue and National Identity. ROMANIA, 2014. P. 728-743.

Schkade I., Sadeghi-Bahmani D., Lang U. E., Blais R. K., Stanga Z., Ülgür I. I., Brand S., Annen H. Military Values, Military Virtues, and Vulnerable Narcissism among Cadets of the Swiss Armed Forces – Results of a Cross-Sectional Study. Eur. J. Investig. Health Psychol. Educ, 2024. (14). P. 2074-2086. https://doi.org/10.3390/ejihpe14070138.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ