ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО РОБОТИ З БАТЬКАМИ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО ТА ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Севастюк М. С.
DOI:
https://doi.org/10.31392/NZ-npu-153.2022.16Ключові слова:
педагогіка партнерства, взаємодія, педагогічна взаємодія, дистанційне навчання, змішане навчання, готовність майбутніх учителів до партнерської взаємодії в умовах дистанційного навчання, професійний блог вчителя початкової школиАнотація
Впровадження змішаного та дистанційного навчання в умовах карантину та воєнного часу змінили підходи до організації освітнього процесу в початковій школі. Значні зміни відбулись і у взаємодії вчителя з батьками учнів, які відбуваються в умовах он-лайн середовища, та викликають у працюючих вчителів значні утруднення. Таким чином, впровадження технологій дистанційного навчання підвищує актуальність питання педагогіки партнерства, взаємодії між всіма учасниками освітнього процесу та підготовки до її вирішення майбутніми учителями початкової школи. Підготовка студентів до роботи з батьками молодших школярів в умовах дистанційного навчання є цілісним, складним багатокомпонентним процесом оволодіння студентами спеціальними знаннями, уміннями, навичками, формування у них практичного досвіду успішної взаємодії “вчитель-учень-батьки” в умовах онлайн-середовища.
У статті висвітлено питання підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи з батьками в умовах змішаного та дистанційного навчання. Здійснено сутнісну характеристику базових понять досліджуваної проблеми: “педагогічне партнерство”, “готовність майбутніх учителів до партнерської взаємодії в умовах дистанційного навчання” тощо. Визначено компоненти готовності майбутнього вчителя до партнерської взаємодії в умовах дистанційного навчання. Обґрунтовано та перевірено під час експерименту педагогічні умови підготовки студентів до роботи з батьками в умовах змішаного та дистанційного навчання: формування у студентів позитивної мотивації до педагогічної взаємодії з батьками в онлайн середовищі; засвоєння студентами знань та формування практичних вмінь щодо здійснення просвітницької роботи та планомірної практичної роботи з батьками; практикування у розробці блогів для партнерства з учасниками освітнього процесу.
Одним із сучасних освітніх середовищ для взаємодії з батьками в період дистанційного навчання виступає блог учителя. Мета створення блогів полягає у підбір необхідних навчальних матеріалів для батьків та розміщення їх на Інтернет ресурсах з метою надання можливості користуватися ними для автономного забезпечення освітнього процесу вдома. Педагогічний потенціал блогу полягає в комунікації, отриманні та трансформації знань в онлайн-режимі між учасниками освітнього процесу. Завдяки блогу можна показувати майстер-класи, робити інтерактивне спілкування між батьками та вчителем. Отже, блог – це майданчик для педагогічних дискусій, консультацій та отримання додаткової інформації.
Посилання
Буздуган О. А. Підготовка майбутніх вчителів початкових класів до педагогічної взаємодії з батьками учнів : дис. канд. пед. наук : 13.00.04 ; Держ. заклад “Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського”. Одеса, 2013.
Взаємодія школи і сім’ї як важлива складова формування особистості [Електронний ресурс]. URL : https://www.cuspu.edu.ua/ua/ntmd/konferentsiy/vseukrainska-naukovo-praktychna-internet-konferentsiia-psykholohichni-umovy-stanovlennia-osobystosti-u-suchasnomu-suspilstvi/prohrama
/6225-vzayemodiya-shkoly-i-simyi-yak-vazhlyva-skladova-formuvannya-osobystosti
ЗАКОН УКРАЇНИ “Про освіту” [Електронний ресурс]. URL : https://zakon.rada.gov.ua
/laws/show/2145-19#Text
Кирилюк С. Д. Партнерська взаємодія школи та сім’ї як умова формування соціальної активності учнів. Зростаюча особистість у смислоціннісних обрисах : матеріал Всеукраїнської науково-практичної конференції. Івано-Франківськ : НАІР, 2019. С. 142-146.
Макарчук В. Розвиток взаємодії школи та сім’ї в Україні другої половини XIX – початку XX ст. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. № 8 (1). С. 278-285.
Олійник І. О. Педагогіка партнерства. Інновації в початковій освіті: проблеми, перспективи, вiдповіді на виклики сьогодення : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Полтава : ПНПУ іменi В. Г. Короленка, 2018. С. 19-22.
ПОЛОЖЕННЯ про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти / Наказ Міністерства освіти і науки України08 вересня 2020 року № 1115. [Електронний ресурс]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#Text
Севастюк М. С., Слабко В. М. Особистісно-професійний розвиток майбутнього вчителя початкової школи у процесі вивчення, дослідження та впровадження педагогічних ідей В. О. Сухомлинського. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Випуск 76. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. С. 142-146.
Словник української мови : в 11 томах. Том 1, 1970. ст. 346.
Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості // Вибр. твори : у 5-ти томах. Т. 1. Київ, 1976. С. 55-206.
Федірчик Т., Дідух В. Педагогіка партнерства як чинник формування ефективної взаємодії учасників освітнього процесу в умовах Нової української школи. Гірська школа Українських Карпат. 2019. № 21. С. 50-54.