МЕТОДИКА ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ ЗАСОБАМИ АКТИВНОГО ТУРИЗМУ В РАМКАХ ФІЗИЧНОЇ РЕКРЕАЦІЇ

Бутенко Г. О.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NZ-udu-164.2025.04

Ключові слова:

рухова активність, фізична рекреація, активний туризм, старшокласники

Анотація

Сучасне суспільство характеризується інтенсивним розвитком інформаційно-комунікаційних технологій, що формують нові моделі соціалізації й організації дозвілля підлітків. Зростання часу, проведеного у віртуальному середовищі, зумовлює зниження рівня їхньої рухової активності, що набуває глобального характеру та негативно позначається на фізичному й психоемоційному здоров’ї школярів. В умовах України ця проблема ускладнюється соціально-економічними викликами та воєнними загрозами, які підсилюють стресове навантаження молоді. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває пошук інноваційних педагогічних рішень, серед яких активний туризм розглядається як ефективна форма фізичної рекреації. Він поєднує фізичний розвиток, психоемоційне відновлення та соціальну інтеграцію, а також виконує освітні й виховні функції. Запропонована навчально-методична програма активного туризму для старшокласників ґрунтується на принципах системності, безпеки, інтегрованості та індивідуалізації. Програма передбачає три етапи: підготовчий (формування мотивації, базові навички), основний (систематичне нарощування рухової активності, інтегровані заняття, походи), підсумковий (багатоденний похід, підбиття результатів). Її особливістю є поєднання рекреаційних і навчальних завдань, інтеграція міжпредметних знань, використання природного середовища як ресурсу розвитку та впровадження сучасних методів моніторингу (фітнес-трекери, щоденники активності, анкети). Очікуваними результатами є підвищення витривалості, сили, координації, розвиток соціальних навичок, зниження рівня стресу та формування стійкої мотивації до здорового способу життя. Таким чином, активний туризм постає як перспективний напрям підвищення рухової активності та гармонійного розвитку старшокласників у сучасних умовах.

Посилання

Бєлікова Н. О. Подубінська С. В. Сучасний стан організації позакласної роботи з фізичної культури. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2019. № 14. С. 15–19. DOI: https://doi.org/10.32626

/2309-8082.2019-14.15-19

Бондарчук Н., Тулядан В., Томочко О. Перспективи модернізації освітньої галузі України в контексті підвищення якості фізичного виховання школярів і студентів. Науковий вісник Ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2023. № 2 (53). С. 17–21. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.17-21

Бутенко Г. О. Підвищення рівня витривалості дітей середнього шкільного віку біговими засобами в рамках фізичної рекреації. Олімпійський та паралімпійський спорт. Суми : Сумський ДПУ ім. А. С. Макаренка. 2024. № 3. С. 11-14.

Вахняк В. Фізична культура в умовах Нової української школи. Collection of scientific papers «SCIENTIA», (October 28, 2022). Kraków, Poland, 2022. С. 177–179.

Даниско О., Бондаренко В., Синиця С., Синиця Т. Інноваційні моделі фізкультурно-оздоровчих та спортивно-масових програм у закладах загальної середньої освіти: досвід США. Педагогічні науки. 2023. № 82. С. 11-20.

Дикий О. Ю. Сучасні підходи до організації фізичного виховання школярів. Педагогічний пошук. 2019. № 1. С. 24–28.

Калитка С. В., Приймак В. О., Ковальчук Н. М., Тарасюк В. Й. Пропагування ідей олімпізму, впровадження олімпійської освіти та аксіологічний підхід у вихованні школярів. Академічні студії. Педагогіка. 2022. № 1 (1). С. 168–175. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.24

Качан О. А., Кудрявець Д. С., Вольвак М. О. Методичний путівник Нової української школи: фізична культура. Краматорськ : Відділ інформаційно-видавничої діяльності, 2021. 62 с.

Качан О. А., Пристинський В. М. Концепція «Спорт заради розвитку» в реалізації завдань нової української школи. Слов’янськ : Вид-во Б. І. Маторіна, 2022. 162 с.

Колотуха О. Активні види туризму та рекреації: термінологічний дискурс. Конструктивна географія та раціональне використання природних ресурсів. Т. 4. Спеціальний випуск. 2024. С. 63-68.

Литвиненко О. Проблеми впровадження здоров’язбережувальних технологій і формування здорового способу життя учнів та шляхи їх вирішення. Теорія, методика і практика навчання. 2023. № 1 (96). С. 111–127. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.09

Огнистий А., Огниста К., Власюк Р. STEM-освіта у фізичній культурі учнів. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2023. № 1 (1). С. 239–249. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.30

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ